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Resumen de Influence of fly ash and steam on microstructure and mechanical properties of oxide bonded porous SiC ceramics

Dulal Das, Nijhuma Kayal

  • español

    Ceramic filters specially SiC filters are used in advanced coal combustion and gasification processes to remove fine dust particles from the fuel gas at high temperatures and high pressure for protection of turbine blades and other downstream components from corrosion and erosion and to meet the environmental regulations. Processing of corrosion resistant porous SiC ceramics at low temperature using a simple technique is still challenging. In this study oxide bonded porous SiC ceramics were synthesized by cost effective method. The corrosion behaviour of SiC ceramic filter materials in presence of steam, coal ash and both coal ash and steam was investigated at 1000°C for 96–240h. The apparent changes in mass, porosity and density with corrosion duration and environment were recorded. Finally SEM, XRD and mechanical tests of the corroded samples were carried out. The corrosion test results indicated water vapour is the perpetrator for strength degradation.

  • English

    Los filtros cerámicos, especialmente los filtros de SiC, se utilizan en procesos avanzados de combustión y gasificación de carbón para eliminar las de polvo fino partículas en suspensión del gas combustible, a altas temperaturas y altas presiones, para proteger los álabes de las turbinas, y otros componentes aguas abajo, de la corrosión y la erosión y para cumplir con las regulaciones ambientales. El procesamiento de cerámicas porosas de SiC resistentes a la corrosión a baja temperatura utilizando una técnica simple sigue siendo un desafío. En este estudio, las cerámicas porosas de SiC ligadas mediante óxidos se sintetizaron mediante un método rentable. El comportamiento a la corrosión de los filtros cerámicos de SiC en presencia de vapor de agua, ceniza de carbón y ceniza de carbón y vaporde agua se investigó a 1000° C durante 96-240 horas. Se registraron los cambios aparentes en masa, porosidad y densidad con la duración de la corrosión y el medio ambiente. Finalmente se llevaron a cabo estudios de MEB, DRX, XRD y propiedades mecánicas de las muestras corroídas. Los resultados del ensayo de corrosión indicaron que el vapor de agua es el responsable de la degradación de la resistencia mecánica.


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