PISA se ha convertido en uno de los principales programas de medición del rendimiento de los estudiantes a nivel mundial. En la última de sus ediciones, en el año 2015, más de 60 países participaron en la evaluación. El propósito de PISA es evaluar cada tres años el rendimiento de los estudiantes que están finalizando su educación obligatoria en tres áreas claves: Lectura, Matemática y Ciencias. En su conjunto, la información generada está orientada por los resultados de la investigación sobre los determinantes del aprendizaje; en este marco, el programa se distingue por elaborar y circular un amplio grupo de recomendaciones de política para que los países mejoren sus resultados. Al respecto, investigaciones recientes mostraron que PISA se ha convertido en un material de relevancia para los países, constituyéndose en un instrumento de planificación educativa y en una potente base de datos que contribuye en la elaboración de análisis, investigaciones e informes gubernamentales que inciden en la orientación de las decisiones políticas (Kotthoff & Pereyra, 2009; Pongratz, 2013). Teniendo en cuenta este escenario, el artículo se propone identificar el tratamiento efectuado en Argentina de la información generadas por PISA para el país. Para tal fin, se privilegia el tipo de instrumentación que las agencias gubernamentales nacionales han efectuado sobre estos datos. El análisis se complementa con una breve referencia sobre el uso mediático de PISA en Argentina, sobre todo de la prensa escrita, de manera de vislumbrar algunas repercusiones e impactos de la evaluación sobre la opinión pública. A partir de este análisis, se espera contribuir en la comprensión de la posición adoptada por el país frente a programas internacionales de evaluación como PISA, considerados mecanismos de gobernanza de la educación a escala global (Barroso & Carvalho, 2008).
PISA has become one of the main programs for measuring student performance worldwide. In the last of its editions, in 2015, more than 60 countries participated in the evaluation. The purpose of PISA is to evaluate every three years the performance of students who are completing their compulsory education in three key areas: Reading, Mathematics and Science. As a whole, the information generated is guided by the results of research on the determinants of learning; In this framework, the program distinguishes itself by developing and circulating a broad set of policy recommendations for countries to improve their results. In this regard, recent research showed that PISA has become a material of relevance for the countries, becoming a planning instrument and encouraging the preparation of analyzes, research, documents and government reports (Kotthoff & Pereyra, 2009; Pongratz, 2013). Taking into account this scenario, the article aims to identify the treatment carried out in Argentina of the available data of PISA during the period 2001-2015. For this purpose, it will be investigated in the instrumentation that the national governmental agencies have made on these data, as well as in the media use that has been made in the country on them. It is considered that addressing both issues will contribute to the understanding of the position adopted by the country in the face of these international evaluation programs, considered new governance mechanisms of education on a global scale (Barroso y Carvalho, 2008). Taking into account this scenario, the article aims to identify the treatment carried out in Argentina of the information generated by PISA for the country. For this purpose, the type of instrumentation that national government agencies have carried out on these data is privileged. The analysis is complemented with a brief reference on the media use of PISA in Argentina, especially the written press, in order to glimpse some repercussions and impacts of the evaluation on public opinion. Based on this analysis, it is expected to contribute to the understanding of the position adopted by the country in the face of international evaluation programs such as PISA, which are considered governance mechanisms of education on a global scale (Barroso & Carvalho, 2008).
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados