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Resumen de El humanismo renacentista entre la filosofía del siglo XX y la gramática de los medios

Mariano Vilar

  • español

    El propósito de este trabajo es doble. En primer lugar, presenta algunos de los debates actuales en los estudios del humanismo renacentista a partir de las propuestas de Ernesto Grassi, principalmente en su Rhetoric as Philosophy. The Humanist Tradition (1980), Cristopher Celenza en su The Lost Italian Renaissance. Humanists, Historians, and Latin’s Legacy (2004) y de Rocco Rubini en su The Other Renaissance: Italian Humanism between Hegel and Heidegger (2014). En segundo lugar, se propone señalar la forma en la que algunos elementos de la teoría de los medios tal como surge de las concepciones de Marshall McLuhan (él mismo un estudioso del Renacimiento) pueden iluminar cómo los humanistas del Renacimiento concibieron el efecto del latín clásico en la cultura. Con este propósito se analizan algunas de las declaraciones de Lorenzo Valla acerca de esta temática. A partir de este recorrido, aspiramos a mostrar que algunas de las encrucijadas señaladas por Grassi, Rubini y Celenza pueden encararse productivamente a partir de los aportes de la teoría de medios. 

  • English

    The purpose of this article is twofold. First, it seeks to present some of the current debates about the situation of renaissance humanism studies in dialogue with the theories of Ernesto Grassi as they appear in his Rhetoric as Philosophy. The Humanist Tradition (1980), and with two recent publications: Cristopher Celenza’s The Lost Italian Renaissance. Humanists, Historians, and Latin’s Legacy (2004) and Rocco Rubini’s The Other Renaissance: Italian Humanism between Hegel and Heidegger (2014). Secondly, it tries to show that some aspects of the media theory of Marshall McLuhan (a Renaissance scholar himself) can be repurposed to illuminate how Renaissance humanists conceived the effect of classical latin on culture. This is exemplified by an analysis of some of Lorenzo Valla’s statements about this problem. Overall, we seek to show that some of the cross-roads pointed out by Celenza and Rubini regarding the current situation of Renaissance studies can be addressed taking into account the contributions of media theory. 


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