Objetivo: indagar la función que tiene actualmente la cocina tradicional como lugar de preparación de alimentos en la reproducción cultural de Huay Max, comunidad Macehual de la denominada Zona Maya del Municipio de José María Morelos en el Estado de Quintana Roo. Metodología: a partir de un enfoque de estudio de caso descriptivo conjugado con la etnografía y teniendo como unidad de análisis a los grupos domésticos se emplearon entrevistas semiestructuradas y a profundidad en Maya, y observación participante. Resultados: los grupos domésticos extensos son la base de la organización de actividades productivas y alimentarias. En relación a los significados otorgados por hombres y mujeres a la alimentación y la cocina, estos están ligados al valor de estas prácticas, a las personas y al sentido de pertenencia al territorio que otorga identidad. Sin embargo, con la migración masculina, los programas de asistencia social y la poca productividad agrícola, se incorporan a la dieta productos no locales y alimentos industrializados que modifican la cocina y las prácticas culinarias e inclusive contribuyen a la disminución de la producción agrícola de autoabasto alimentario y, en consecuencia, al abandono de la milpa. Limitaciones: el machismo que todavía impera en la comunidad impidió trabajar con más grupos domésticos. Conclusiones: los significados otorgados a la cocina y a la alimentación son fundamentales para la resistencia y la reproducción cultural de los grupos domésticos macehuales.
Objective: Investigated the function that traditional cuisine currently has as a place for food preparation in the cultural reproduction of Huay Max, a Macehual community of the so-called Maya Area in the Municipality of José María Morelos in the state of Quintana Roo. Methodology: A qualitative investigation has been carried out, using a descriptive approach combined with ethnography and considering the domestic group as the unit of analysis. To document culinary practices and their meanings conferred by the components of the community, three domestic groups were selected and submitted to semi-structured and in-depth interviews (carried out in Mayan), and to participating observation. Results: Show that extended domestic groups are the basis of the organization of productive and food activities; they furthermore indicate that products used to elaborate the dishes are provided both internally and externally. With respect to the meaning that men and women conferred to food and cuisine, this depended on the value of these practices, on the people, and on the sense of belonging to the territory, which confers identity. Nevertheless, due to male migration, social assistance programmes, and scarce agricultural productivity, nonlocal products and industrial food are incorporated into the diet. These products modify the cuisine and the culinary practices, as well as contributing to a decrease of self-sufficient agricultural production, and consequently, to an abandonment of maize agriculture. Limitations: The machismo that still prevails in the community prevented working with more domestic groups. Conclusions: Despite this, the meanings conferred to the cuisine and food, are fundamental for the resistance and cultural reproduction of these groups.
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