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Resumen de Six Sigma as a competitive strategy: Main applications, implementation areas and critical success factors (CSF)

Aide Esmeralda López González, Jesús Andrés Hernández Gómez, Karla Isabel Velázquez Victorica, Luz del Consuelo Olivares Fong

  • English

    Organization’s competitiveness and profitability are part of its main objectives, developing different strategies to position themselves as one of the best, being one of these strategies Six Sigma (SS), initially developed in processes of manufacturing to eliminate production and services defects. However, literature has reported various applications and areas of implementation of SS, such as the administrative area. The objective of this article is to present results obtained in literature review related to the SS strategy. The article begins with basic strategy definitions, followed by the main applications and implementation areas, additionally, an analysis of the critical success factors (CSF) is shown as a suggestion for those who wish to develop the strategy and improve the administrative processes. The CSF is: Management Support and Commitment, Relationship with Clients, Organizational Culture, Education and Training, Organizational Infrastructure and Communication.

  • English

    Competitividad y rentabilidad son parte de los principales objetivos de las organizaciones, quienes desarrollan estrategias buscando posicionarse entre las mejores, una de éstas es Seis Sigma (SS), inicialmente desarrollada en procesos de manufactura para eliminar defectos de producción y servicios. Sin embargo, la literatura reporta diversas aplicaciones, como en el área administrativa, destacando SS como estrategia para soporte de la mejora continua en procesos administrativos en empresas y organizaciones. El objetivo de este artículo es presentar resultados de la revisión de literatura relacionada con SS. El artículo inicia con definiciones básicas de SS, seguido de principales aplicaciones y sectores de implementación, adicionalmente se muestra un análisis sobre Factores Críticos de Éxito (FCE) para organizaciones, buscando proporcionar los FCE más sobresalientes como una sugerencia para quienes deseen mejorar procesos administrativos, siendo estos: Soporte y Compromiso de la gerencia, Relación con los clientes, Cultura organizacional, Educación y Entrenamiento, Infraestructura organizacional y Comunicación.


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