Colombia
The objective of this article is to present the “family program”, established in Colombia in 1954 to teach Family Medicine in medical education. This program fulfilled two objectives at Universidad de Antioquia: the first was to have conducted medical teaching, which was traditionally hospital medicine, in the fields of community and family practice. The second was the election and application of a family model with a fundamentally social approach. The experience of the “family program”, as told by a direct actor of the experience, first as a student and then as a professor is a reference for programs implemented in community environments, which are currently essential to promote a new transformation in Colombian medical education
El objetivo de este artículo es presentar el “Programa de Familia”, que se estableció en 1954 en Colombia para la enseñanza de la Medicina Familiar en la educación médica. Este programa cumplió dos objetivos en la Universidad de Antioquia: el primero, haber realizado la docencia médica, tradicionalmente hospitalaria, en campos de práctica familiar y comunitaria; y el segundo, la elección y la aplicación de un modelo familiar con un enfoque fundamentalmente social. La experiencia del “Programa de Familia”, narrada por un actor directo de la experiencia, primero como estudiante y luego como profesor, sirve como referente para programas en ambientes comunitarios, tan necesarios en la actualidad para impulsar una nueva trasformación de la educación médica colombiana.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados