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Reticularidad e innovación en actores y stakeholders de turismo de salud: caso de competitividad en Los Algodones, Baja California / Reticularity and innovation in actors and stakeholders of health tourism: Competitiveness case in Los Algodones, Baja California

    1. [1] Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

      Universidad Autónoma de Ciudad Juárez

      México

    2. [2] Universidad Estatal de Sonora
  • Localización: Nóesis: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, ISSN 0188-9834, ISSN-e 2395-8669, Vol. 27, Nº. 53, 2, 2018, págs. 78-97
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Reticularity and innovation in actors and stakeholders of health tourism: competitiveness case in Los Algodones, Baja California
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El manuscrito explora la reticularidad y la innovación en el ámbito del turismo. Estudios recientes en procesos de competitividad, sugieren que las organizaciones interesadas se constituyan en redes, las cuales alienten la cooperación con el propósito de hacerse fuertes y alcanzar metas en conjunto. Bajo este contexto, el objetivo de esta investigación consiste en analizar la reticularidad de actores y stakeholders, que a través de la colaboración entre ellos permite la innovación en la creación de nuevos productos y servicios, más eficientes procesos y sistemas de trabajo, mejora en los métodos de organización, así como a la introducción de novedosas formas de mercadeo; todo lo anterior, dirigido al turismo de salud en la región de influencia de Los Algodones, B. C. (LAL). La investigación consistió en un estudio cuanticualitativo, mediante la metodología de Análisis de Redes Sociales (ARS), aplicando entrevistas semiestructuradas a actores líderes de la actividad de turismo de salud. Los resultados obtenidos ponen en evidencia que las redes entre actores y stakeholders se encuentran afianzadas en relaciones de confianza, respeto y compromiso al desarrollo de la actividad turística; estas permiten procesos de colaboración que generan innovación e influyen en capacitación del recurso humano y estrategias de promoción conjunta.AbstractThe manuscript explores reticularity and innovation in the field of tourism. Recent studies in competitiveness processes suggest that interested organizations become networks, which encourage cooperation with the purpose of becoming strong and reaching goals together. In this context, the objective of this research is to analyze the reticulation of actors and stakeholders, which through collaboration between them allows innovation in the creation of new products and services, more efficient processes and systems of work, improvement in methods of organization, as well as the introduction of novel forms of marketing; all of the above, aimed at health tourism in the region of influence of Los Algodones, B. C. (LAL). The research consisted of a quantum-qualitative study, using the methodology of Social Network Analysis (ARS), applying semi-structured interviews to leading actors in the tourism activity of health. The results obtained show that the networks between actors and stakeholders are established in relationships of trust, respect and commitment to the development of tourism activity; These allow collaborative processes that generate innovation and influence human resource training and joint promotion strategies.

    • English

      The manuscript explores reticularity and innovation in the field of tourism. Recent studies in competitiveness processes suggest that interested organizations become networks, which encourage cooperation with the purpose of becoming strong and reaching goals together. In this context, the objective of this research is to analyze the reticulation of actors and stakeholders, which through collaboration between them allows innovation in the creation of new products and services, more efficient processes and systems of work, improvement in methods of organization, as well as the introduction of novel forms of marketing; all of the above, aimed at health tourism in the region of influence of Los Algodones, B. C. (LAL). The research consisted of a quantum-qualitative study, using the methodology of Social Network Analysis (ARS), applying semi-structured interviews to leading actors in the tourism activity of health. The results obtained show that the networks between actors and stakeholders are established in relationships of trust, respect and commitment to the development of tourism activity; These allow collaborative processes that generate innovation and influence human resource training and joint promotion strategies.


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