Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


A comparative approach of dealing with diversity: The managing of immigration and education in Spain and immigration and health in USA

    1. [1] Universidad de Granada

      Universidad de Granada

      Granada, España

  • Localización: Nóesis: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, ISSN 0188-9834, ISSN-e 2395-8669, Vol. 28, Nº. 55, 2019, págs. 1-14
  • Idioma: inglés
  • Títulos paralelos:
    • Análisis comparativo del tratamiento y gestión de la diversidad: inmigración-educación en España e inmigración-salud en EE.UU. / A comparative approach of dealing with diversity: The managing of immigration and education in Spain and immigration and health in USA
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El articulo muestra cómo se realiza la gestión de la diversidad cultural y cómo –derivado de ello– se produce la construcción de la diferencia en dos contextos diferentes, España y Estados Unidos; en dos áreas de intervención distintas, educación y salud. Siendo así, a través del abordaje de dos casos distintos y una misma unidad de análisis –la gestión de la diversidad–, mostramos cómo ciertas dinámicas están creando y reproduciendo diferencias a partir de fronteras culturales y étnicas, y cómo dichas lógicas generan desigualdades entre grupos de personas que están siendo continuamente esencializadas. El análisis comparativo ofrecido, en tanto multisituado y resultado de investigaciones etnográficas en ambos contextos, evidencia que las políticas públicas observadas en los distintos contextos mencionados vehiculan una gestión de la diversidad cultural en estos términos, identificando a la misma en tanto que “interculturalidad”.AbstractThis article looks at the management of cultural diversity and the construction of difference in two different contexts, Spain and the United States, and two areas of management and policy intervention, education and health. By researching these two cases with the same unit of analysis, we will show the existence of certain dynamics that create and reproduce differences and cultural-ethnic boundaries, and how these logics generate inequality between groups that are continuously essentialized. The analysis, as multisituated, and the result of ethnographic research in both contexts, takes into account that the public policies analyzed understand themselves as processes of recognition of ‘cultural diversity’ in terms of ‘interculturality’.

    • English

      This article looks at the management of cultural diversity and the construction of difference in two different contexts, Spain and the United States, and two areas of management and policy intervention, education and health. By researching these two cases with the same unit of analysis, we will show the existence of certain dynamics that create and reproduce differences and cultural-ethnic boundaries, and how these logics generate inequality between groups that are continuously essentialized. The analysis, as multisituated, and the result of ethnographic research in both contexts, takes into account that the public policies analyzed understand themselves as processes of recognition of ‘cultural diversity’ in terms of ‘interculturality’.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno