Granada, España
La finalidad de este trabajo es analizar, a partir de una investigación que inicia en el año 2012 en Perú y que continúa en la actualidad, la manera en la que se organizan los niños y niñas que forman parte de los movimientos NAT´s (Niños, Niñas y Adolescentes Trabajadores). Asimismo, mi intención es mostrar cómo se construyen como sujetos políticos ejerciendo una ciudadanía activa (Yuval Davis, 1997) lo que implica el reconocimiento de sus derechos, participación y la forma de hacerlos efectivos, y una ciudadanía inclusiva (Catep, 2000) que persigue la participación de todos los grupos sociales, incluidos los subalternos o aquellos, que como ellos, niños y niñas trabajadores, se sitúan en los márgenes.
The aim of this paper is to analyse the way in which children who are part of the NAT's (Working Children and Teenagers in English) movement are organised from research which began in the year 2012 and it is still ongoing.
It is also my intencion to show how political subjects performing active citizenship are built (Yuval Davis, 1997), which implies recognizing their rights, their participation and a way to make these effective, besides an inclusive citizenship (Catep, 2000) aiming at the participation of every social group, including subordinates or those like the working children who are located in the margins.
The focus of the research carried out in order to acknowledge the reality of children and teenagers who belong to the NAT's movements has been ethnographic, the main reseach techniques for the collection of information being those of participating observation and open interviews.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados