Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Neoliberalisme en els llibres de text de català per a no catalanoparlants adults

  • Autores: Pau Bori
  • Localización: Treballs de sociolingüística catalana, ISSN-e 2013-9136, Núm. 29, 2019 (Ejemplar dedicado a: La llengua catalana i la mundialització), págs. 105-118
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Neoliberalism in Catalan language textbooks for adult non-Catalan speakers
  • Enlaces
  • Resumen
    • English

      This paper critically examines Catalan language textbooks for adult non-Catalan speakers from the last four decades with the focus on political economy and neoliberalism. Specifically, we analyze the work-related content in textbooks from two different moments in the history of the teaching of Catalan as a second language: the 1980s and the present day. Findings indicate a great shift in representations of the working world. In the 1980s, textbooks featured a working-class perspective that emphasized collective labor problems. Work was seen as burdensome and dissatisfying, rooted in antagonistic relations due to exploitation. By contrast, present-day language textbooks prioritize an individualistic view of work, unrelated to any collective labor conflict or structural inequality. Neoliberal practices such as entrepreneurship, flexibility and self-responsibility appear in a positive way without mentioning their negative aspects or limitations. All in all, textbooks situate students within a new highly idealized labor order, full of opportunities for their personal and professional satisfaction. The findings in this paper may contribute to making language teachers aware of the neoliberal content of many current language teaching materials. Additionally, this paper highlights the need to introduce aspects of political economy and references to neoliberalism in critical research on applied linguistics and sociolinguistics.

    • català

      Aquest article examina críticament llibres de text de català per a no catalanoparlants adults de les darreres quatre dècades des d’una perspectiva que situa la política econòmica i el neoliberalisme en el centre del seu interès. En concret, analitzem el contingut relacionat amb el món del treball als llibres de text de dos períodes diferenciats en la història de l’ensenyament del català com a segona llengua: la dècada dels vuitanta i el moment actual. Els resultats indiquen una gran transformació en les representacions del món laboral. Als anys vuitanta, s’hi presenta un punt de vista de classe treballadora que emfatitza problemes laborals col·lectius. El treball hi és vist com a quelcom pesat i insatisfactori, situat en el marc d’unes relacions antagòniques d’explotació laboral. En canvi, els llibres de text actuals prioritzen una visió individualista de la feina, desvinculada de qualsevol conflicte col·lectiu o desigualtat estructural. Pràctiques neoliberals com l’emprenedoria, la flexibilitat i la responsabilitat personal hi apareixen com desitjables, sense que s’hi mencionin els seus eventuals aspectes negatius o limitacions. En conjunt, els llibres de text d’avui dia situen l’aprenent dins un nou ordre laboral altament idealitzat, ple d’oportunitats per a la seva satisfacció personal i professional. Aquests resultats poden contribuir a fer que el professorat d’idiomes prengui consciència de la naturalesa neoliberal de molts dels materials didàctics actuals. Al mateix temps, l’article també destaca la necessitat d’introduir qüestions de política econòmica i referències al neoliberalisme en la investigació crítica en sociolingüística i lingüística aplicada.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno