Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Cap a una resignificació de la Didàctica -- Ciències de l'Educació, Pedagogia i Didàctica --: una revisió conceptual i una síntesi provisional

  • Autores: Selma Garrido Pimenta
  • Localización: Temps d’Educació, ISSN 0214-7351, Nº 19, 1998, págs. 221-252
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • Amb la preocupació de construir teories enriquidores de I'activitat do-cent, orientades cap a la transformació de les condicions d'ensenyament selectives i excloents, el text presenta una apreciació crítica i les conclu-sions corresponents respecte als debats sobre epistemologia de la didac-tica, de la pedagogia i de les ciencies de I'educació, discussió que s'ha plantejat en diversos paIsos en la decada deis noranta. En aquest marc, s'observa una forta tendencia a resignificar aquestes ciencies a partir de I'analisi de les noves necessitats imposades per les innovacions contem-poranies pedagógiques i de formació de professors. Cal assenyalar que una resignificació de la didactica sorgeix de la investigació sobre els con-textos socials i institucionals en que es produeix. Inevitablement ens pre-guntem que aporten els treballs d'investigació de les ciencies de I'educa-ció, de la pedagogia, de la didactica i de les metodologies d'ensenyament a favor de I'activitat docent com a practica social. Els estudis assenyalen cap a la necessitat d'utilitzar aquesta practica com el Ilindar per a la cons-trucció de nous sabers sobre el fenomen de I'ensenyament. Amb I'afany d'identificar i reflexionar sobre la genesi de noves construccions teóriques en pa'isos com Franga i Portugal, el text ofereix un breu historial de la si-tuació al Brasil, i tracta d'establir algunes condicions amb vista a un dialeg enriquidor. En la primera part s'exposa el problema; en la segona s'argumenta a favor de la discussió epistemológica; en la tercera es discuteix la pedago-gia com a ciencia de I'educació diferenciada de les altres; en la quarta s'afirma quel'objecte de la pedagogia és .Ia practica social de I'educació; en la cinquena es discuteix el paper de I'ensenyament com a practica social, i s'evidencien les possibilitats de la resignificació de la didactica, per aca-bar amb algunes perspectives d'estudi i unes conclusions.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno