Canadá
El artículo estudia los procesos de institucionalización y profesionalización de la disciplina histórica en la región sudamericana de habla española, entre circa 1840 y 1940. Contiene tres partes. La primera examina algunos debates sobre la cuestión de cómo escribir la historia. La segunda parte explora el tipo de relato que estos historiadores elaboraron y cómo esta tarea contribuyó a la institucionalización del saber histórico y a la formación de la nación.
En la tercera parte, usando Argentina como caso de estudio, se analiza la profesionalización de la disciplina histórica durante el primer cuarto de siglo XX.
This article studies the processes of institutionalization and professionalization of history as an academic discipline in Spanish South America between circa 1840’s and 1940’s. It has three parts.
The first, examines some debates around the question on how to write Latin American History. The second part explores the kind of national narrative South American historians actually wrote and how this writing contributed both to the institutionalization of historical knowledge and the formation of the national identity. The third part, using Argentine as a case study, analyses the professionalization of history as an academic discipline in the first quarter of the 20th century.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados