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Resumen de Psychosocial risk factors, organizational conflict and job satisfaction in Health professionals: A SEM model.

Elena Sureda Demeulemeester, Javier Mancho Iglesias, Albert Sesé Abad

  • español

    Objective: To test an interdependence model about the effect that psychosocial risk factors generate over organizational conflict and job satisfaction in Health professionals. Method: A cross-sectional design was implemented with a sample of 249 workers of a public hospital. Psychosocial risk was assessed with F-PSICO method; the latent variable organizational conflict was built using a set of indicators that had been developed from a specific survey made by a multidisciplinary team of health professionals with training in labor mediation; and the latent variable job satisfaction was operationalized with four subdimensions of “Font Roja” questionnaire. The fit of the model was estimated with SEM techniques. Results: Results confirm the adequate fit of the model that posits that the greater the psychosocial risk, the greater is the organizational conflict, and lower the perceived job satisfaction. The model also locates the organizational conflict as mediator variable between the risk and job satisfaction. Conclusions: The unique contribution of this study brings empirical evidence about the predictor role of psychosocial risks over both the organizational conflict and job satisfaction at the workplace in Health professionals. Therefore, psychosocial risk prevention can be an efficient way to reduce conflict levels and to increase job satisfaction.

  • English

    Objetivo: Poner a prueba un modelo de interdependencia sobre el efecto que los factores de riesgo psicosocial generan sobre el conflicto organizacional y la satisfacción laboral en profesionales sanitarios. Método: Se utilizó un diseño selectivo transversal con una muestra de 249 trabajadores de un hospital público. Los riesgos psicosociales se evaluaron mediante la herramienta F-PSICO, la variable conflicto organizacional fue operacionalizada mediante un conjunto de indicadores contenidos en una encuesta elaborada por un equipo multidisciplinar de profesionales sanitarios expertos en mediación laboral; y la satisfacción laboral fue medida con cuatro dimensiones del cuestionario Font Roja. El ajuste del modelo se estimó con modelos de ecuaciones estructurales. Resultados: Se obtuvo un ajuste adecuado del modelo, que supone que cuanto mayor es el riesgo psicosocial, mayor es el conflicto organizacional, y menor la satisfacción laboral percibida. También sitúa la conflictividad laboral como mediadora entre los riesgos psicosociales y la satisfacción laboral. Conclusiones: La contribución única del estudio aporta evidencias empíricas del papel de predictor directo de los riesgos psicosociales sobre la conflictividad en el lugar de trabajo para los profesionales de la salud. Así, la prevención del riesgo psicosocial puede ser una vía eficiente para reducir la conflictividad y para aumentar la satisfacción laboral.


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