Francisco Javier Ruiz del Olmo, Jose Antonio Vertedor Romero, José María Alonso Calero
In this work we show the influence that the evolution of software has had on the creative development of our digital society. Within the broad spectrum of possibilities that this phenomenon has generated, we focus on a creative trend of live audiovisual production that revives classical cultures, such as the Rave culture, from research with live code programming for audiovisual creation by free software, the Algorave. Taking as reference Alex McLean, founder of the largest Live Coding event in the world, the Algorave, we will go through these creative audiovisual practices of Live Coding within the Algorave environment. Through qualitative research over different interviews, publications and observation of the content of these performances, we will learn about the creative contents of this artistic trend. Since the 1990s, the computer has become a fundamental tool in the creative process of audiovisual artists, both live and in the studio. It is clear from this study that the work with the computer allows an interdisciplinary production that breaks down the hierarchies between artist and user and promotes the transversal participation between research groups
En este trabajo mostramos la influencia que la evolución del software ha supuesto en el desarrollo creativo de nuestra sociedad digital. Dentro del amplio espectro de posibilidades que este fenómeno ha generado, nos centramos en una tendencia creativa de producción audiovisual en directo que revive culturas clásicas, como es el caso de la cultura Rave, a partir de la investigación con la programación de código en vivo para la creación audiovisual mediante el uso software libre, la Algorave. Tomando como referencia a Alex McLean, fundador del mayor evento de Live Coding a escala mundial, la Algorave, realizaremos un recorrido por estas prácticas creativas audiovisuales de Live Coding dentro del ambiente de la Algorave. Mediante la investigación cualitativa a través de diferentes entrevistas, publicaciones y observación del contenido de estas performances, se recogen los contenidos creativos de esta tendencia artística. Desde los años 90, la computadora se ha convertido en una herramienta fundamental en el proceso creativo de los artistas audiovisuales, tanto del directo como de estudio. Se desprende de este estudio que el trabajo con la computadora permite una producción interdisciplinar que deshace las jerarquías entre artista y usuario, además de fomentar la participación transversal entre grupos de investigación.
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