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Resumen de Teachers and trainee teachers’ beliefs about family-school relationships

Silvia López-Larrosa, Andrew Richards, Sabrina Ayleen Morao Rodríguez, Laura Gómez Soriano

  • español

    En las últimas décadas, los investigadores han estudiado las creencias de los docentes en ejercicio y en formación, pero se han ocupado menos de las creencias sobre la relación familia-escuela. El objetivo de este trabajo era comparar las creencias sobre la relación familiaescuela y la auto-eficacia para relacionarse. Participaron 133 profesores y 194 futuros docentes. Se usó el Cuestionario de Creencias sobre las Relaciones Familia-Escuela, que consta de 22 ítems que exploran las creencias sobre colaboración, subordinación (las familias deberían aceptar la autoridad del docente), delegación (las familias se despreocupan de la educación), y la auto-eficacia para relacionarse con las familias. Los participantes se sentían altamente capaces y apoyaban la colaboración, pero los futuros docentes creían más en la colaboración que los docentes en ejercicio. Los profesores y los futuros docentes de educación infantil creían más en la colaboración y menos en la subordinación y la delegación, comparados con los profesores y futuros docentes de educación primaria. Estos resultados tienen implicaciones para la formación inicial y continua de los docentes con respecto a la colaboración familia-escuela

  • English

    Teachers’ and trainee teachers’ beliefs have been capturing the attention of researchers for the last few decades but beliefs about family-school relationships are not often addressed. Our aim was to compare teachers and trainee teachers’ beliefs about familyschool relationships and their self-efficacy to relate with families. Participants were 133 teachers and 194 trainee teachers. We used the Beliefs about Family-School Relationships questionnaire comprised of 22 items that explore beliefs about collaboration, subordination (families should accept the teacher’s authority), delegation (families leaving education to the professionals), and self-efficacy to relate with families. Participants felt highly able to relate with families and support collaboration beliefs, but trainee teachers believed more in collaboration than qualified teachers did. Preschool teachers and trainee teachers believed more in collaboration and less in subordination and delegation compared to primary teachers and trainee teachers. These results have implications for teachers’ undergraduate training and lifelong learning about family-school collaboration.


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