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Resumen de Social Entrepreneurship as a tool for promoting Global Citizenship in Island Tourism Destination Management

Vanessa Gowreesunkar, Jos Van der Sterren, Seraphin Hugues

  • español

    Mientras que por un lado, el emprendimiento social como un nuevo movimiento, es impulsada por los individuos para hacer del mundo un lugar mejor, por otro lado, las pequeñas islas, con predominio de las micro y pequeñas empresas (MYPE) parecen haber pasado por alto las nuevas iniciativas de concepto en la gestión del turismo. El trabajo  de Séraphin (2012) hizo sobresalir dos importantes planes de emprendimiento social en Haití, pero olvidó aclararnos sobre la importancia y las implicaciones para el turismo insular. Del mismo modo, en la Isla Mauricio, el Ministerio de Turismo y Ocio participa en varias iniciativas de gestión turística alineados con la visión gubernamental llamada 'Maurice Ile Durable "(MID), pero, el emprendimiento social no es considerado en el plan de turismo.  Comenzando con una breve reseña de Mauricio y Haití como destino turístico, este trabajo examina dos pequeñas islas que dependen fuertemente del turismo. De naturaleza exploratoria, este artículo hace ver algunas observaciones muy significativas sobre las industrias del turismo de Haití y de Mauricio. A partir de eso, se desarrollaran nuevas perspectivas sobre el papel del emprendimiento social en el turismo insular  y servirá como una herramienta por la gestión turística de las islas.

  • English

    While on one hand, social entrepreneurship, as a new movement, is being spearheaded by individuals to make the world a better place, on the other hand, small islands, dominated by Micro and Small Enterprises (MSEs) seem to have overlooked this emerging concept in their tourism management initiatives. The work of Séraphin (2012) highlighted two important social entrepreneurship schemes in Haiti, but failed to shed light on its relevance and implications for island tourism. Similarly, in Mauritius, the Ministry of Tourism and Leisure is engaged in various tourism management initiatives aligned with the governmental vision called ‘Maurice Ile Durable’ (MID), but, social entrepreneurship is not considered in the tourism plan. With these gaps as foundations, this paper examines the concept of social entrepreneurship and investigates its role in promoting global citizenship in island tourism destination management. Starting with a brief presentation of Mauritius and Haiti as tourism destinations, this paper examines two small islands heavily dependent on tourism. Exploratory in nature, it unfolds with some meaningful observations on the Haitian and Mauritian tourism industries. The paper thereafter develops new insights on the role of social entrepreneurship in island tourism and suggests its merit as a tool for island destination management.


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