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Desarrollo y validación de una escala de evaluación de la autorregulación del consumo de bebidas endulzadas

    1. [1] Universidad del Valle de México

      Universidad del Valle de México

      México

  • Localización: Health and addictions: salud y drogas, ISSN-e 1578-5319, Vol. 19, Nº. 1, 2019, págs. 99-109
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Self-regulation assessment scale development and validation for soft drink consumption
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      The objective of this work was to evaluate the reliability, factorial validity, criteria validity and predictive validity of a psychometric test designed to measure self-regulation of soft drink soda consumption. To this end, a 15-item Likert scale was used, applied to a sample of 261 people, between 18 and 45 years of age (M = 22.51) from Mexico.

      Data analysis revealed a two factor structure with high reliability. These factors characterizes 2 different types of self-regulation: 1) afective regulation and 2) cognitive regulation. It was found that a proportion of the sample presents difficulties to regulate the affective factor of consuming sweetened and carbonated beverages, it was also found that the cognitive control decreases when the level of consumption of soda increases. The utility of the instrument in the evaluation of the self-regulation of the consumption of carbonated beverages is considered.

    • English

      El objetivo de este trabajo fue evaluar la confiabilidad, la validez factorial, de criterio y predictiva de un instrumento diseñado para medir autoregulación del consumo de bebidas endulzadas y carbonatadas. Para ello se utilizó una escala tipo likert de 15 ítems, aplicada en una muestra de 261 personas, entre 18 y 45 años de edad (M= 22.51) de México. Dentro de los resultados, el instrumento incorpora dos factores: 1) regulación afectiva y 2) regulación cognitiva, ambos factores resultaron válidos y confiables. Se encontró que una proporción de la muestra presenta dificultades para regular el factor afectivo de consumir bebidas endulzadas y carbonatadas, también se encontró que el control cognitivo disminuye cuando aumenta el nivel de consumo de refresco. Se plantea la utilidad del instrumento en la evaluación de la autoregulación del consumo de bebidas carbonatadas.


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