Mieres, España
Objetivo Estimar el efecto de una intervención educativa breve dirigida a mejorar la técnica de uso de dispositivos de inhalación sobre la reducción del número de agudizaciones en pacientes con enfermedad pulmonar obstructiva crónica (EPOC) durante un año.
Material y métodos Ensayo clínico aleatorizado con diseño en paralelo y triple ciego.
Criterios de inclusión: edad entre 40-75 años, diagnóstico de EPOC y tratamiento con inhaladores.
Se seleccionó aleatoriamente a 97 pacientes. Asignación aleatoria estratificada por gravedad espirométrica a 2 grupos: grupo intervención (GI): evaluación de técnica inhalatoria, corrección de errores y visita refuerzo a los 2 y 7 meses, y grupo control (GC): evaluación de técnica inhalatoria y citación anual.
Se realizó medición de las agudizaciones a los 12 meses. Variables estudiadas: sociodemográficas, nivel de estudios, IMC, tabaquismo, grado de disnea, FEV1, FEV1/FVC, estadio de EPOC, índice BODEX, técnica inhalatoria, agudizaciones previas.
Se realizó análisis mediante inferencia bayesiana utilizando modelos de regresión logística.
Resultados Cincuenta y seis pacientes fueron asignados al GI y 41 al GC. Hubo 16 y 14 pérdidas, respectivamente.
En el GI agudizaron el 44,6% de los pacientes frente al 56,1% en el GC, OR ajustada = 0,57 (ICred 95%: 0,22-1,22). Probabilidad posterior OR < 1 = 93%.
Las agudizaciones que requirieron ingreso hospitalario presentan un OR = 0,21 (ICred 95%: 0,02-0,76) con probabilidad posterior OR < 1 = 99%.
Conclusiones La intervención educativa muestra eficacia en la reducción del número de agudizaciones.
Objective To predict the effect of a brief educational intervention aimed at improving the inhaler technique on the reduction of exacerbations in patients with COPD over a year.
Matherial and methods A triple blind, randomised controlled clinical trial with parallel design.
Inclusion criteria: to be between 40-75 years, having been diagnosed with COPD, and being on treatment with inhalers.
A total of 97 patients were randomly selected. They were randomly assigned into 2 groups according to their functional severity measured with spirometry. Intervention group: evaluation of the inhalation technique. Their mistakes were corrected using a brief educational intervention. Reinforcement visits were made in the second and seventh month. Control group: evaluation of the inhalation technique. No educational intervention was made.
After 1 year of follow-up, the number of exacerbations in each group was checked.
Variables measured: social and demographic, study, dyspnoea level, body-mass index, tobacco use, FEV1, FEV1/FVC, COPD stage, BODEX index, number, type, and inhaler technique, number of previous exacerbations.
Bayesian inference analysis was performed using logistic regression models.
Results A total of 56 patients were assigned to de intervention group and 41 to the control one. There were 16 and 14 lost to follow-up, respectively.
In the intervention group, 44.6% of the patients had an exacerbation, compared to the control group, with 56.1%. OR adjusted = 0.57 (95% CI: 0.22-1.22). Posterior probability OR < 1 = 93%.
Exacerbations which required hospital admission had an OR = 0.21 (95% CI: 0.02-0.75) with posterior probability OR < 1= 99%.
Conclusions A brief educational technique is an effective method for reducing the number of exacerbations in patients with COPD.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados