Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Els usos lingüístics a les aules de secundària a Catalunya i el País Valencià: l'estudiantat i el professorat com a actors de la política lingüística educativa (CA-EN)

    1. [1] Universitat de Barcelona

      Universitat de Barcelona

      Barcelona, España

  • Localización: Revista de llengua i dret, ISSN-e 2013-1453, ISSN 0212-5056, Nº. 70, 2018, págs. 103-116
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Language use in secondary school classrooms in Catalonia and the Valencia Region: students and teachers as actors in language-ineducation policy
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Aquest article parteix d’un model participatiu d’anàlisi de la política lingüística que considera docents i estudiants com a actors de les polítiques lingüístiques educatives i, doncs, com a subjectes amb agència i capacitat de decidir sobre les tries pròpies i d’intervenir sobre les de la resta d’actors. A partir dels discursos d’una mostra d’estudiants de 4t d’ESO de Mataró i Manlleu (Catalunya) i de Castelló de la Plana (País Valencià) sobre els usos lingüístics a les aules, s’hi analitza en quina mesura les pràctiques reportades reprodueixen o qüestionen les polítiques lingüístiques educatives implantades a cada territori, i l’impacte que tenen sobre la institucionalització del català. L’anàlisi indica que el català està raonablement institucionalitzat a les aules de Mataró i Manlleu a pesar que el castellà hi manté una certa presència, bàsicament en converses al marge. En canvi, el català pateix un dèficit important d’institucionalització a Castelló, on tant estudiants com alguns docents incorporen el castellà en espais vehiculats a priori en català.

    • English

      This paper adopts a participatory analysis model of language policy that views teachers and students as actors in educational language policies and, therefore, as subjects with agency and capacity to make their own choices and intervene in those of the other actors. Based on the discourse of a sample of 4th-year secondary school students in Mataró and Manlleu (Catalonia) and Castelló de la Plana (Valencia Region) on language use in the classroom, it analyses to what extent the reported practices reproduce or question the education language policies in each area, and the impact they have on the institutionalisation of Catalan. The analysis shows that Catalan is reasonably institutionalised in Mataró and Manlleu classrooms, even though Spanish maintains a certain presence, basically in side talk. By contrast, there is a considerable institutional deficit of Catalan in Castelló, where both students and teachers use Spanish in spaces where, a priori, Catalan is the medium of instruction


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno