Constitutional amendments entering in force in 2002 significantly changed the Peruvian Constitution’s chapter on decentralisation. A distribution of competencies was introduced and various organic laws were enacted in this domain. More than a decade later, the decentralisation process is still work in progress. In this article, I will analyse the relevant case law of the Constitutional Court and the most important constitutional and organic provisions in the field of decentralisation to highlight the most crucial problem areas of the decentralisation process. I will examine the question of whether Peru is a unitary or a federal state by means of comparative standards of federalism and through references to other decentralised systems.
En el año 2002 una reforma constitucional cambió significativamente el capítulo de la Constitución peruana sobre descentralización. Se introdujo una distribución de competencias y se promulgaron varias leyes orgánicas en este ámbito. Más de una década después, el proceso de descentralización sigue en marcha. En este artículo analizaré la jurisprudencia pertinente del Tribunal Constitucional y las disposiciones constitucionales y orgánicas más importantes en el ámbito de la descentralización para destacar las áreas problemáticas más importantes del proceso de descentralización.
Examinaré la cuestión de si el Perú es un estado unitario o un estado federal por medio de normas comparativas de federalismo y a través de referencias a otros sistemas descentralizados.
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