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Resumen de The endemic argan tree as a tool for territorial marketing for tourism development in Souss Massa

Mohamed Sguenfel, Assia Sadki

  • español

    El marketing territorial juega un papel clave en mantener e estimular el atractivo y la competitividad de una ciudad, una región o un país. Por lo tanto, es de vital importancia detectar e identificar los diferentes activos y recursos que conforman la especificidad de cualquier lugar. El objetivo es invertirlos en un marketing territorial eficiente y efectivo que a su vez resultará en el desarrollo del turismo. El presente artículo tiene como objetivo estudiar el árbol de Argan, Patrimonio Mundial de la UNESCO, como un activo para la promoción del turismo en Souss Massa. Los interesados deben aprovechar las diferentes etapas que atraviesa la producción de aceite de Argan para convertirlos en productos turísticos diferentes y distintivos. Es más probable que tales estrategias hagan que la región sea atrayente y atractiva; y por lo tanto más competitiva. Combinamos el estado del arte con la observación de campo para estudiar y explorar la singularidad del biotopo, su importancia en el ecoturismo y el turismo rural y para demostrar cómo el aceite de argán, el producto endémico del terroir, es importante en la promoción del turismo gastronómico, de placer y cultural en la región de Souss Massa.

  • English

    Territorial marketing plays a key role in maintaining and boosting the attractiveness and competitiveness of a city, a region or a country. So, it is of vital importance to spot and identify the different assets and resources that make up the specificity of any place. The aim is to invest them in an efficient and effective territorial marketing which will in its turn result in tourism development. The present paper aims a studying the Argan tree, a UNESCO World Heritage, as an asset for tourism promotion in Souss Massa. Stakeholders should take advantage of the different stages that the Argan oil production goes through so as to convert them into various and distinctive tourism products. Such strategies are more likely to make the region appealing and attractive; and therefore more competitive. We combined the state- of-the-art with field observation to study and explore the uniqueness of the biotope, its importance in the eco-tourism and rural tourism and to demonstrate how Argan oil, the endemic terroir product, is important in the promotion of gastronomic, pleasure and cultural tourism in the Souss Massa region.


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