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Resumen de Industrial form in prestressed concrete. An historical inquiry about the structural design of Aldo Favini and Angelo Mangiarotti (1950-1980)

I. Giannetti

  • español

    En junio de 1966, la «Iglesia Parroquial de Baranzate», diseñada por Angelo Mangiarotti en colaboratión con Aldo Favini y construida en los alrededores de Milán, se publicó en «Informes de la Construcción»: la «brillante estructura» del edificio, que está compuesta por elementos prefabricados de hormigón pretensado, es testigo de una arquitectura estructural que se formó, a lo largo de la Postguerra en el norte de Italia, en sinergia con el desarrollo de la industria y del diseño industrial.

    En el horizonte común del hormigón armado, plasmado y adiestrado por la resistencia en forma y pretensado, la estructura de luz intermedio – con respecto a la rápida reconstrucción de la edificación no residencial – vuelve a diseñarse a través de elementos prefabricados: entre los años ‘50 y ‘70, bovedas, losas, vigas se modelan en la búsqueda de la forma (estructural y arquitectónica) ideal para la dimensión «artesanal» de la industrialización italiana.

  • English

    In June 1966 the little «Parrish Church of Baranzate», designed by Angelo Mangiarotti with Aldo Favini and built on the outskirts of Milan, was published in «Informes de la Construcción». Its «brillant structure» made up by precast, prestressed concrete elements, bear witness to a structural architecture that arose in Northern Italy in the aftermath of the Second World War, deeply intertwined with the building industry sector’s and industrial design’s ample development.

    With reinforced concrete as the reference point, the structural topic of the medium-length span – especially to face the fast reconstruction of non housing buildings – engaged a generation of structural engineers in the design of precast elements. From 50’s to 70’s, thin shell, slabs and beams, shaped by the “logic of form” or “strengthened” by prestression, dealt in finding the ideal shape (in both structural and architectural terms) to the “handmade” dimension of Italian industrialization.


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