Objective: To determine the influence of an educational intervention program to promote attitude changes towards physical activity and lifestyle improvement in medical technology students of a private university.
Materials and methods: A quantitative, quasi-experimental, longitudinal, prospective study. The study sample included 94 students, divided into two groups: A (experimental group) and B (control group), which were created and designed by the author, and lasted 12 sessions in the Academic Semester 2016-II. Regarding the instruments used in the research, the Canopy test was used to measure the attitude towards physical activity; a 30-question questionnaire was applied to measure healthy lifestyles, resulting in a high-reliability value (Crombach's Alpha) of 0.95; and Student's t-test confirmed that there is a significant difference between pre-test and post-test averages.
Results: The educational intervention program influenced the indicator “perceived importance” with p = 0.000. The attitude towards the indicator “practical activity” was p = 0.000. As for lifestyle dimensions in medical technology students, physical care dimension reached p = 0.000, social dimension p = 0.025, mental dimension p = 0.000, and moral ethical dimension p = 0.002.
Conclusions: A statistically significant influence in attitude changes towards physical activity and lifestyle was demonstrated in medical technology students, which is extremely important because it enables the promotion and protection of the university community’s health by improving its quality of life.
Objetivo: Determinar la influencia de un programa de intervención educativa para promover el cambio de actitud hacia laactividad física y la mejora del estilo de vida de los estudiantes de Tecnología Médica de una universidad privada.Materiales y métodos: Estudio cuantitativo, de tipo cuasi experimental, de corte longitudinal, prospectivo. La muestra deestudio incluyó a 94 estudiantes, divididos en dos grupos: A (grupo experimental) y B (grupo control), el cual fue creadoy diseñado por el autor, tuvo una duración de 12 sesiones en el semestre académico. 2016-II; los instrumentos empleadofueron el test de Dosel que midió la actitud hacia la actividad física, para medir los estilos de vida saludable se aplicóun cuestionario de 30 preguntas cuya confiabilidad (Alfa de Crombach) alcanzó el valor de 0.95, considerándose una altafiabilidad. Se utilizó la Prueba T Student, el cual afirmó que existe diferencia significativa entre los promedios del pretesty el post test.Resultados: El programa de intervención educativa influye en el indicador: importancia percibida p=0.000, actitud haciael indicador: actividad práctica p=0.000.En cuanto a las dimensiones del estilo de vida en los estudiantes de TecnologíaMédica: la dimensión cuidado físico p=0.000; dimensión social 0.025; dimensión mental p=0.000; dimensión ético moralp=0.002.Conclusiones: Se demostró una influencia estadísticamente significativa en los cambios de actitud hacia la actividad físicay el estilo de vida estudiantes de Tecnología Médica, es de suma importancia porque permite promover y proteger la saludde la comunidad universitaria, mejorando su calidad de vida.
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