Colombia
The present document devotes its efforts to elucidate, beyond the importance of scientific research in itself, the pedagogical importance of the “Research Seeds” for the integral formation of Colombian professionals. The importance of recreating the university classrooms and extracurricular spaces with investigative practices, and the need to assume proposals of our own thinking with tools that enable the effective construction of scenarios for the development of that thought in the country, appear as demands of that educational integrality. To develop these arguments will be, first, an introduction to the categories of formative research and research training as topics of the pedagogical relationship on which the Research Seedlings are based; Secondly, a small semblance will be made about the background of the formation of the Research Seeds in Colombia and, later, the work and objectives of the Colombian Network of RedColsi Research Seeds will be analyzed in a general way.
This paper describes the way teachers and students work in research nurseries within the Environmental Engineering program. For this, focal groups (teachers - students) and instruments structured interviews were taken as techniques. It was possible to identify habits in the seedbeds that should be improved so that, in this way, the formative research can be strengthened in the universities through these extracurricular spaces.
Finally, the guidelines constructed by the researcher and academics of the El Bosque University for the research nurseries are presented - from a biopsychosocial perspective - ending with a proposal for the articulation and dissemination of an authentic research culture in the country.
El presente documento dedica sus esfuerzos a elucidar, más allá de la importancia que tiene la investigación científica en sí misma, la importancia pedagógica que adquieren los «Semilleros de Investigación» para la formación integral de profesionales colombianos. La importancia de recrear con prácticas investigativas las aulas universitarias y los espacios extracurriculares, y la necesidad de asumir propuestas de pensamiento propio con herramientas que posibiliten la construcción efectiva de escenarios para el desarrollo de ese pensamiento en el país, aparecen como exigencias de esa integralidad educacional. Para desarrollar estos argumentos se hará, en primer lugar, una introducción a las categorías de la investigación formativa y de la formación investigativa como tópicos de la relación pedagógica sobre la cual se asientan los Semilleros de Investigación; en segundo lugar, se hará una pequeña semblanza sobre los antecedentes de la formación de los Semilleros de Investigación en Colombia y, posteriormente, se analizará de manera general el trabajo y los objetivos de la Red Colombiana de Semilleros de Investigación RedColsi.Este trabajo describe la forma como los profesores y estudiantes trabajan en los viveros investigativos dentro del programa de Ingeniería Ambiental. Para ello, se tomó como técnicas los grupos focales (profesores - estudiantes) y a instrumentos las entrevistas estructuradas. Se logró identificar hábitos en los semilleros que deben mejorarse para que, de esta manera, en las universidades se pueda fortalecer la investigación formativa por medio de estos espacios extracurriculares.Por último se presentan los lineamientos construidos por el investigador y académicos de la Universidad El Bosque para los semilleros de investigación -desde una perspectiva biopsicosocial- finalizando con una propuesta para la articulación y la difusión de una auténtica cultura investigativa en el país.
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