Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La desigualtat de fer xarxa a la feina: L'anàlisi de xarxes socials i la mobilització de contactes de joves catalans

  • Autores: Dafne Muntanyola Saura, Mattia Vacchiano, Oriol Barranco i Font
  • Localización: VII Congrés Català de Sociologia i V Congrés Català de Joves Sociòlegs / Sociòlogues: llibre de resums de les sessions dels Grups de Treball, 2017, ISBN 978-84-8424-611-4, pág. 132
  • Idioma: catalán
  • Enlaces
  • Resumen
    • Ens preguntem com les xarxes personals donen forma a la mobilització del contactes per part dels joves catalans a l'hora de buscar (i trobar)feina? Ens centrem en el procés d'inserció laboral amitrjançant les seves xarxes personals. La literatura empresarial i de gestió confon la mobilització dels contactes amb fer xarxa (networking). La importància dels contactes no familiars per la trajectòria laboral ha estat explicata partir del capital social, un concepte polisèmic. Si ignorem la forma en què els contactes ajuden en a trobar feina, no podem determinar com els joves mobilitzen i es beneficien dels seus recursos socials (Smith, 2000; Sennett, 2012). Es necessita entrar empíricament en la operativització del capital social, analitzant la trajectòria laboral dels joves catalans. Necessitem saber més sobre el lloc de la interacció. Considerem l'habilitat de "fer xarxa" com un estereotip social i per tant, com un recurs que s'inscriu en els eixos de desigualtat de l'estructura social.

      Metodològicament, es presenta aquí una anàlisi exploratòria de 18 entrevistes a joves catalans que treballen o busquen feina, de 16 a 29 anys, de entre les 250 xarxes personals recollides amb un enfocament de mètodes mixtes. Les eines emprades inclouen el qüestionari d'anàlisi de xarxes socials, trajectòries longitudinals i entrevistes semiestrutcurades. Amb els programes Egonet i Ucinet localitzem els contactes mobilitzats part de la xarxa personal de l'entrevistat.

      Els nostres resultats mostren com la manera com els joves catalans busquen i troben feina il·lumina aspectes clau de la mobilització de contactes al mercat de trebal. Les diferències en el grau d' 'èxit de la mobilització, és a dir, en trobar feina, semblen seguir les diferències dels atributs socials dels contactes mobilitzats. En definitiva, el capital cultural i econòmic dels qui formen les xarxes personals dels joves incideixen en la seva capacitat de fer xarxa.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno