Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Els "pakis": Una mirada sociològica a les estratègies comercials dels comerços ètnics pakistanesos

Berta Güell Torrent

  • Els establiments regentats per persones d’origen pakistanès, ja coneguts com a “pakis”, constitueixen una realitat social i sociològica que si bé està molt present a la quotidianitat de la nostra societat, presenta molts interrogants sobre el seu funcionament intern. L’hermetisme de la comunitat, la distància cultural i el modus operandi d’aquests negocis han suscitat una sèrie d’estereotips i rumors, alguns dels quals formen part de l’imaginari social associat al paisatge comercial i urbà de la ciutat de Barcelona.

    Aquesta ponència posa de relleu l’entramat complex d’estratègies que s’amaguen darrera d’aquests interrogants, fent èmfasi en la diversitat interna que hi ha, tant pel que fa a l’orientació del negoci, l’especialització comercial, els perfils d’empresaris i les formes de gestió. Gràcies a l’enfocament teòric del mixed embeddedness (Kloosterman, van der Leun i Rath 1999) i un marc analític multi-nivell, analitzem la interacció entre els factors associats a l’oferta (el col·lectiu pakistanès) i els de la demanda (l’estructura d’oportunitats de la ciutat), fixant-nos amb el marc macro-contextual, les característiques de l’economia ètnica (nivell meso) i les de l’empresariat (nivell micro).

    Seguint un disseny de mètodes mixt amb tècniques quantitatives (enquesta i mapeig) i qualitatives (entrevistes en profunditat i observació), els resultats d’aquest estudi permeten entendre per què a la ciutat de Barcelona ha estat possible el desenvolupament d’una economia ètnica pakistanesa en temps de crisi. Una estructura d’oportunitats favorable i les poques barreres d’entrada més una cultura emprenedora i la circulació de recursos ètnics, de classe i de mobilitat en el sí de la comunitat en clau transnacional són alguns dels elements principals que ho expliquen.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus