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Resumen de Language and health care: Food for thought

Enrique Alcaraz Varó

  • español

    This paper upholds the view that the language of health care is food for thought for the linguist. As easily understood, ‘thought’ in this case implies observation, reflection, analysis, examination, in short, research. The following lecture consists of three large sections: a) introductory remarks; b) the concept of language through the theory of linguistic paradigms; and c) the contributions of these paradigms for a better understanding of the language of health care. The introductory remarks present the setting, which is knowlege society, and discusses two relevant notions in this framework: interdisciplinarity and applied linguistics. The second part makes a survey of the approach to language by means of four recent linguistic paradigms: structuralism, generativism, pragmatics, and cognitivism. The third part highlights the contribution of each paradigm for a better understanding of the language of health care, such as clinical linguistics, psycholinguistics, patient-doctor interaction, professional genres, etc. The paper closes with a long list of reasons that try to justify that the language of health care is food for thought.

  • English

    El presente artículo parte de la consideración de que el lenguaje de la asistencia sanitaria constituye, desde el punto de vista del lingüista, una «materia para la reflexión». En este sentido, la reflexión es aquí un concepto muy unido al de «conocimiento», proceso más complejo en el que convergen la observación, el análisis, el muestreo y, en definitiva, la investigación. La ponencia que sigue consta de tres grandes partes: a) cuestiones preliminares; b) el concepto de «lenguaje» de acuerdo con los diferentes paradigmas lingüísticos; y c) las contribuciones de dichos paradigmas en la comprensión del lenguaje de la asistencia sanitaria. Las cuestiones preliminares ofrecen el marco, que viene a ser la sociedad el conocimiento, destacándose dos nociones fundamentales: la interdisciplinariedad y la lingüística aplicada. La segunda parte presenta un breve recorrido por los cuatro paradigmas lingüísticos más recientes: el estructuralismo, el generativismo, la pragmática y el cognitivismo. La tercera parte destaca la contribución de cada uno de estos paradigmas para una mejor comprensión del lenguaje de la asistencia sanitaria, a través, por ejemplo, de la lingüística clínica, la psicolingüística, la interacción médico-paciente, los géneros profesionales, etc. Finalmente, este trabajo concluye con una larga lista de razones que tratan de justificar que el lenguaje de la asistencia sanitaria es «materia para la reflexión».


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