Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Análisis semiótico del film “Birdy” del director Alan Parker

  • Autores: Patricia Ortega
  • Localización: Telos: Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, ISSN-e 1317-0570, Vol. 11, Nº. 1, 2009, págs. 11-34
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Semiotic Analysis of the Film “Birdy” by the Director Alan Parker
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La presente investigación tuvo como propósito emplear el análisis semiótico como herramienta de estudio de la obra cinematográfica Birdy, perteneciente identificar los rasgos históricos, sociales y culturales presentes en el film. Los resultados y conclusiones obtenidos demuestran que los códigos fílmicos y cinematográficos empleados en el discurso audiovisual construido y conceptualizado por el autor, están orientados a establecer un mensaje o un discurso final, que en el caso específico de éste film se concentra en una crítica sobre la guerra de Vietnamexpresada a través de los conflictos psicológicos del síndrome postraumático enfrentado por los personajes principales.

    • English

      The present investigation had as purpose to use the semiotic analysis as tool of study of the films Birdy, belonging to the genre “author’s Cinema” directed by the British producer Alan Parker, in order to realize a segmentation of the sequences of the film, to define its premise and theme, to determine the location of the points of course, to define its narrative structure, to establish and to analyze the led roles by the prominent figures inside the story, to analyze the narrative laws that  govern to the history and the dramatic unit of the same one. To locate and to interpret the iconographic and sonorous repetitions present in the story, as well as the utilization of symbols. To realize an analysis of the conflict and to identify the historical, social and cultural features present in the film. The results and conclusions obtained demonstrate that the codes and cinematographic film used in the audiovisual speech constructed and conceptualized by the author, are orientated to establish a message or a final speech, that in the specific case of this film, it is centered in a critique on the war of Vietnam expressed through the psychological conflicts of the posttraumatic syndrome faced by the principal prominent figures.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno