Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Using Information and Communication Technology in Italian Language Learning and Teaching: from Teacher Education to Classroom Activities

Matteo Viale

  • español

    Este artículo describe las actividades educativas llevadas a cabo por la unidad de investigación de la Universidad de Bolonia implicadas en el proyecto ELENGUA.

    Este proyecto se centra en el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la enseñanza de italiano en clases multilingües. El artículo se inicia con una descripción del contexto educativo italiano, caracterizado por la presencia creciente de hablantes no nativos de italiano, teniendo en consideración que las necesidades lingüísticas de los estudiantes con diferentes trasfondos sociolingüísticos suponen un reto significativo para los profesores. Las TIC pueden ser útiles para afrontar esos retos, aunque hay opiniones enfrentadas en relación con su uso en el aula, a partir del desarrollo del sistema de actividades docentes e implementadas en las clases. Estos estudios pretenden examinar el uso de las TIC como un recurso educativo para elaborar guías extrapolables para unas mejores prácticas del sistema educativo italiano.

  • English

    This paper describes the in-service teacher education activities carried out by the research unit from the University of Bologna involved in the European project E-LENGUA. This project focuses on the use of Information and Communication Technologies (ICTs) in teaching Italian in the multilingual classroom. The paper opens with a description of the Italian educational context, characterised by an increasing presence of non-native speakers of Italian. Taking into consideration the linguistic needs of students with different sociolinguistic backgrounds is a significant challenge for teachers. ICTs may be helpful for teachers facing such challenges, even though there are contrasting opinions about their usage in the classroom. The paper presents some case studies on the use of ICTs in the classroom, developed within inservice teacher education activities and implemented in the classroom. These studies aim to examine the use of ICTs as a teaching resource in order to elaborate generalizable guidelines for best practices in the Italian school system.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus