Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de La tecnología en la educación: un caso de uso en el ambiente universitario y su impacto en las prácticas de alumnos y docentes

Eduardo Méndez

  • español

    This article considers the results of two research studies into the use of virtual learning environments (VLEs) and their impact on learning and teaching in Uruguayan Higher Education.

    The purpose of these studies was to establish VLE usage patterns by learners and teachers on face-to-face undergraduate and post-graduate programmes and to determine their incidence in terms of teaching practice and learning strategies. Materials published by teachers on ORT Uruguay University’s VLE were analysed, as were forum-based interactions and user access logs. Data were also collected via a student survey and in-depth interviews with students and teachers. Both studies into VLE usage -one focusing on students, the other on teachers- provide a holistic view of the experience, including a detailed categorisation of usage patterns. This contributes to furthering our understanding of the impact of VLEs on learning and teaching in Higher Education. Significant differences were found, for example, in the processes of technology incorporation and normalisation by learners and teachers. The level of understanding and support of the proposed technology adoption process is varied. Among other findings, the teachers’ difficulties to reconfigure their teaching strategies meaningfully in the light of this innovation contrasts with students’ almost intuitive adoption of the VLE, and the potential benefits that its use implies.

  • español

    Este artículo sintetiza y reflexiona sobre dos trabajos de investigación orientados a la descripción e interpretación de las formas de uso e impacto de las nuevas tecnologías en una experiencia del ámbito universitario. Concretamente el objeto de estudio se centra en las modalidades de uso de un entorno de aprendizaje virtual y su incidencia en las prácticas de docentes y alumnos. Para ello se ha realizado el análisis documental del material publicado, las interacciones y el comportamiento de acceso de usuarios; entrevistas en profundidad a docentes y alumnos, y encuestas a alumnos. Esta estrategia ha permitido generar una visión integral de la experiencia mediante la identificación de categorías de uso y el acercamiento a la comprensión de su impacto. Marcadas diferencias en los procesos de incorporación y normalización de uso de la tecnología señalan “distintos estadios de adhesión y aprovechamiento” entre los dos actores centrales. La dificultad de los docentes para establecer significatividad y reflexión sobre la recomposición de la práctica de enseñanza a la luz de la innovación, contrasta con la identificación y la adopción intuitiva y natural de los beneficios reconocidos, valorados y reclamados por los estudiantes.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus