Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La superación profesional pedagógica del profesor de inglés de la especialidad de informática en la Educación Técnica y Profesional

  • Autores: Rosa María Padrón Otaño, Luís Mijares Núñez
  • Localización: Mendive, ISSN-e 1815-7696, Vol. 15, Nº. 4, 2017 (Ejemplar dedicado a: Octubre-dic.), págs. 394-409
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The pedagogical professional development of the English teacher in the Professional and Technical Education
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El profesor de inglés de la Educación Técnica y Profesional muestra insuficiente preparación para planificar el proceso de enseñanza-aprendizaje de la comprensión lectora en inglés en contextos profesionales. Consecuentemente el objetivo planteado es la elaboración de una estrategia de superación profesional pedagógica contextualizada qcuya acción fundamental es un curso de postgrado para desarrollar las habilidades profesionales pedagógicas en el uso de la metodología del Aprendizaje Integrado de Contenidos–académicos- y Lengua Extranjera (AICLE). Los resultados de su implementación parecen beneficiar la calidad de la planificación de clases: utilizan una metodología integradora, se produce un cambio actitudinal que se expresa en la creación de una comunidad de aprendizaje con mayores niveles de colaboración interdisciplinaria entre los profesores de inglés y aquellos del área técnica, y una efectiva gestión de su propio proceso de desarrollo profesional.

    • English

      The teacher of English in Informatics studies in the Professional and Technical Education shows an insufficient preparation to plan the teaching learning process of reading comprehension in professional contexts, a fact that affects the communicative development of their students. The limitations in the development of these teachers of English were confirmed as one of the key causes. This research follows a dialectical materialist philosophy. In the diagnosis and the evaluation empirical methods such as the interview to teachers of English and document analysis, specialist criterion and a preexperimental design were used. The main research outcome is a contextualized pedagogical professional development strategy. The strategy comprises scientific foundations, diagnosis, general objective, specific actions and the evaluation. The main action of the strategy is postgraduate course to develop the pedagogical professional skills in the use of a methodology which promotes the development of knowledge and skills in both the technical sphere and a specialized didactics (Content and Language Integrated Learning). The practical implementation of the strategy elaborated seemed to allow the teachers of English to be able to plan their lessons using this methodology, and to show a new attitude which meant their active involvement in the creation of a community of learning with higher levels of interdisciplinary collaboration between the teachers of English and those of the technical sphere, as well as an effective management of their own continuing professional development.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno