Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


La formación histórica del maestro primario: una necesidad en los momentos actuales

  • Autores: Ada Lucía Bonilla Vichot, Taymi Breijo Worosz, Ismael Cruz Ordaz
  • Localización: Mendive, ISSN-e 1815-7696, Vol. 15, Nº. 3, 2017 (Ejemplar dedicado a: Julio-sept.), págs. 342-351
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The historical formation of the primary teacher: a necessity in the present moments
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      La formación histórica del maestro primario constituye una necesidad para lograr un profesional con modos de actuación coherentes con las exigencias sociales. El presente trabajo tiene como objetivo  exponer los resultados del estudio realizado sobre el estado actual de la formación histórica del maestro primario en la carrera de Licenciatura en Educación Primaria, en la Universidad de Pinar del Río. Se utilizaron métodos como el histórico y lógico, el análisis documental, la entrevista a profesores, encuesta a maestros en formación y la observación a clases, los que permitieron constatar el estado actual del proceso de formación histórica en la formación inicial del maestro primario.

    • English

      The historical formation of the primary teacher constitutes a necessity to achieve a professional with ways of acting coherent with the social demands. This paper aims to present the results of the study carried out on the current state of the historical formation of the primary teacher in the Bachelor's Degree in Primary Education, University of Pinar del Rio. We used methods such as historical and logical, documentary analysis, interview teachers, teacher survey in training and observation to classes, which allowed us to verify the current state of the process of historical formation in the initial training of the primary teacher. The search for information on the subject showed that it has been little approached and that other terms such as historical education and historical culture have been used, the latter declared as one of the general objectives in curricula D and E. In the development of the programs of the discipline of History of Cuba, it has not been possible for the teachers in formation to appropriate historical contents and to develop the historical mode of reasoning, which favours the development of pedagogical professional ways of achieving education integral of the primary school.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno