Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Metodología para potenciar el proceso de formación de la habilidad de comprensión auditiva en inglés

  • Autores: Keyla Anagua Yarari, Arturo Pulido Díaz
  • Localización: Mendive, ISSN-e 1815-7696, Vol. 15, Nº. 1, 2017 (Ejemplar dedicado a: Enero-marzo), págs. 65-80
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Methodology to Strengthen the Process of Formation of the Listening Ability in English
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      El presente artículo abordó los referentes teórico-metodológicos de la comprensión auditiva como habilidad oral en el proceso de enseñanza-aprendizaje del inglés. Tuvo como objetivo proponer una metodología para enseñar y aprender la habilidad auditiva. En él se recogieron posiciones teóricas y metodologías a partir de un estudio tendencial obtenido por la aplicación de los métodos de análisis documental, inducción - deducción, análisis –síntesis y modelación. Se llegó a la conclusión de que en Bolivia los profesores deben estar capacitados para enseñar las habilidades de comunicación oral particularmente la habilidad auditiva, se siguieron tres etapas: antes de escuchar, mientras se escucha y después de escuchar; por tanto, es importante seguir algunas estrategias en la enseñanza-aprendizaje de la comprensión auditiva, para que los estudiantes puedan comunicarse fluidamente.

    • English

      The present article presents a brief theoretical systematization of the fundamental constructsrelated with the formation process of the listening ability in English in the basic level, the state diagnostic of that process in the Bolivian Army Language School and its methodology for its potentiation. It has as objective to propose a methodology that potentiates the formation process of listening ability in English, in the basic level students of the Bolivian Army Language School. The investigative process was done under a dialectic conception, with the utilization of the model method, systemic-structural, hypothetical-deductive, analysis, synthesis,induction, deduction,documents analysis, pedagogic test, interviews and focal groups to systematize, to model, to characterize and to value the formation process mentionedbefore. As most significant conclusions, the formation process of the listening ability in English its conceive on a base of a developing didactic of foreign languages, for the professional formation; that the formation process of this ability in the school mentioned before its evaluated in the low scale, for the deficiency in the instructive, educative and developing contents, for the basic students and for an inefficient administration in the teaching process; As last, the methodology that is proposed will potentiate the formation process of the listening ability in English, in the basic level in the Bolivian Army Language School.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno