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Inicios y desarrollo de la gramática escolar en la tradición hispánica (siglo XIX)

    1. [1] Universidad de Córdoba
  • Localización: Ianua. Revista Philologica Romanica, ISSN-e 1616-413X, Nº. 15-16 (Número monogràfic), 2015-2016, págs. 103-119
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Emergence and Development of the School Grammar in the Hispanic Tradition (19th Century)
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      There are excellent studies on the history of French school grammar, which go back far in the past, such as the one carried out by Chervel (1977).

      These studies have inspired the work on the teaching of Spanish school grammar which has been carried out since then. The school grammar of the neighboring country is presented as a trend linked to the implementation of French as a subject of study in education. This trend, thus, is primarily practical in nature, with its own methodology and its contents being drawn from the General Grammar opened by Port-Royal (1660) and continued by Du Marsais, Beauzée, Condillac, etc. In the sphere of influence of this long-lasting trend, the school grammar in Spain started its own trajectory.

      A number of contextual factors were brought together to facilitate its first steps in the late eighteenth century and its spectacular development during the nineteenth century. For studies on Spanish school grammar, we already have the research of Ginebra (1992), Martínez Marín (1998, 1999) or García Folgado (2005). However, there are still large gaps to be filled. Some of them are discussed here, for example, a) the impact that doctrines (especially the syntactic type ones) contained in these manuals had on modern grammar, or b) the influence that this school trend had in Latin America.

    • English

      Sobre la historia de la gramática escolar francesa existen desde hace tiempo excelentes estudios (así, Chervel 1977) que han inspirado los trabajos que sobre la enseñanza de la gramática escolar española se han hecho posteriormente.

      La del país vecino se nos presenta como una corriente ligada a la implantación del francés como materia de estudio en la enseñanza, con un carácter fundamentalmente práctico, con su propia metodología y con sus contenidos extraídos de la gramática general inaugurada por Port-Royal (1660) y continuada por Du Marsais, Beauzée, Condillac, etc. En la órbita de influencia de esta duradera corriente inició su propia andadura la gramática escolar en España. Una serie de propicios factores contextuales se conjuntarán para facilitar sus primeros pasos a fines del siglo xviii y su espectacular desarrollo en el xix. Para los estudios sobre la gramática escolar española contábamos ya con algunos resultados: Ginebra (1992), Martínez Marín (1998, 1999) o García Folgado (2005). Pero quedan aún grandes lagunas por rellenar. Algunas de las que aquí tratamos son, por ejemplo, a) la repercusión que las doctrinas (especialmente las de tipo sintáctico) contenidas en esos manuales han tenido en la gramática moderna, o b) la proyección que esta corriente escolar tuvo en los países de Hispanoamérica.


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