The arrival of social media, dubbed Web 2.0, has reconfigured the media and political landscape as well as media-politics relations in a way that is supplying the citizens with more powers. By limiting the gate-keeping of information common to the mainstream media, the social media generally offer platforms for stimulating mass participation through their information dissemination and networking power. While pundits and prognosticators are of the view that social media platforms stimulate as well as attenuate youths’ community and political participation, findings remained inconclusive and are mostly skewed towards the examination of events in developed democracies. To offer a developing country perspective on the nexus between social media and political engagement among the youths, this study examined the democratising prowess of social media on Nigerian youths’ community participation and political participation. Situated within the social capital theoretical paradigm, representative samples of youths were drawn from two universities in Ilorin, Kwara State, Nigeria. The results showed that social media enhance the social capital and political participation of the youths, particularly during the period of national elections.
L’aparició dels mitjans de comunicació social, coneguts com Web 2.0, ha reconfigurat el panorama i la relació entre els mitjans de comunicació i la política, en el sentit que els poders dels ciutadans en surten reforçats. En limitar la porta d’accés al control d’una informació que resultava habitual per als mitjans de comunicació, ara els mitjans de comunicació social, amb el poder de les xarxes, ofereixen una plataforma que estimula la participació massiva a través de la difusió de la seva informació. Mentre els analistes i vaticinadors opinen que aquesta plataforma tant pot incitar com retreure els joves cap a la participació ciutadana i política, les primeres recerques tendeixen a decantar-se cap a l’evidència del que està succeint a les democràcies desenvolupades. Per tal d’oferir l’exemple del nexe entre els mitjans de comunicació social i el compromís polític dels joves en un país en vies de desenvolupament, aquest estudi ha examinat la capacitat democratitzadora dels mitjans socials envers els joves nigerians i la seva implicació cívica i política. En el marc del paradigma teòric del capital social, es van estudiar mostres representatives d’estudiants de dues universitats d’Ilorin, a l’Estat de Kwara, Nigèria. Els resultats van mostrar que els mitjans socials activen tant el capital social com la participació política dels joves, particularment en període d’eleccions.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados