Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Resumen de Twitter as a New Engagement Opportunity: Analysis of the Questions and Answers between the Italian Prime Minister and Citizens

Rossella Rega

  • català

    El 23 d’abril de 2014, el primer ministre italià Matteo Renzi va ser durant una hora l’amfitrió d’una trobada de pre­guntes i respostes a Twitter. El hashtag utilitzat, #matteorisponde (‘Matteo res­pon’), va generar més de 3.000 tuits enviats per 2.000 usuaris. El format Q&A, Preguntes i Respostes, ofereix la possibilitat d’investigar els significats i els resultats del procés d’escurçar dis­tàncies entre els ciutadans i els seus re­presentants, tan característic de mitjans socials com Twitter.

    Analitzar el contingut de les 3.632 piulades va permetre una classifica­ció a partir de diversos factors: l’enfoc (negatiu, positiu o neutre); la forma (qüestió directa, pregunta retòrica, acord, humor, aportació); el tema ge­neral i la problemàtica. Els resultats van mostrar una gran divergència entre les prioritats assenyalades pels ciutadans i els temes abordats pel primer ministre. De l’anàlisi de les preguntes i respostes s’extreu una nova connexió dels ciuta­dans i es confirma en els usuaris una actitud d’autoempoderament envers la comunitat.

    Tot i les limitacions pròpies d’esdeveniments com el de #matteorisponde, tenint en compte l’ampli marge de l’interrogat per acceptar o ignorar les consultes rebudes, els ciutadans van aprofitar al màxim l’oportunitat de diàleg. La seva participació a Twitter en el debat públic-polític va representar tot un senyal de com les noves eines de la web poden contribuir a enriquir i am­pliar l’espai públic, permetent la parti­cipació d’altres actors en lloc de les elits tradicionals.

  • English

    On 23 April 2014, the Italian Prime Mi­nister Matteo Renzi hosted a one-hour Q&A event on Twitter. Named after the hashtag used to aggregate questions and answers, the #matteorisponde (Matteo responds event generated over 3,000 tweets, created by 2,000 users. The Q&A offered the opportunity to in­vestigate meanings and consequences of the process of distance shortening between citizens and representatives, which characterises social media such as Twitter.

    The content analysis of the 3,632 Tweets allowed for a classification ac­cording to the frame (negative, positive, or neutral); the format (pure question, rhetorical question, position stand, joke, reporting); the macro-theme and the issue. Results showed great divergence between the priorities pointed out by citizens and the issues addressed by the Prime Minister. Simultaneously, the analysis of the Q&A studied citizens approaches and confirmed users’ self-empowerment attitudes towards the community.

    Despite the intrinsic limitations of Q&A events such as #matteorisponde, re­lated to the wide discretion left to the respondent to select or ignore queries received, citizens fully embraced the opportunity for dialogue. Their Twitter participation in the public-politician de­bate represented an important signal of how new web tools can contribute to enriching and enlarging the public spa­ce, allowing the intervention of other actors rather than just the traditional elites.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus