Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


Lectura fàcil per a nouvinguts: una eina possible per a l'ensenyament del català com a L2

  • Autores: Montserrat Morales Payà
  • Localización: Actes del Dissetè Col·loqui Internacional de Llengua i Literatura Catalanes: Universitat de València, 7-10 de juliol de 2015 / coord. por Manuel Pérez Saldanya, Rafael Roca Ricart, 2017, ISBN 978-84-9965-363-1, págs. 573-581
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • Easy-to-read materials for newcommers: a tool for teaching catalan language as a second language
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      Llegir és una habilitat que permet compartir idees, pensaments i experiències. L’accés a la lectura és una necessitat social i un dret reconegut en diversos textos legals nacionals i internacionals, entre d’altres, les Directrius per a generar informació de lectura fàcil. Amb la fi que una gran part de la població puga accedir-hi, l’Associació de Lectura Fàcil (ALF) ha impulsat durant més d’una dècada iniciatives perquè es publiquen documents i llibres de lectura fàcil. Els materials de lectura fàcil (LF) s’adrecen a persones amb dificultats lectores que poden ser permanents (discapacitats psíquiques i físiques, senilitat...) o transitòries (immigració, incorporació tardana a la lectura, escolarització deficient...). El context intercultural actual urgeix de metodologies i materials que faciliten el procés d’ensenyament i d’aprenentatge del català com a segona llengua i, en aquest sentit, es poden fer servir materials de LF que s’adeqüen a les necessitats educatives de l’alumnat nouvingut. En l’article presentem la revisió de publicacions que tracten sobre LF, sobretot els estudis publicats per entitats, com ara l’ALF o la Universitat de Barcelona, que treballen amb materials de LF i en fan difusió. En aquest context conceptual es planteja la possibilitat d’aprofitar els materials per a facilitar la lectura en català a l’alumnat nouvingut.

    • English

      Reading is a skill that allows sharing ideas, thoughts and experiences. The access to reading is a social need and a right recognised in several international legal texts, among others, in the Easy-to-read European Guidelines. In order to allow most of the population an access to it information, the Catalan Easy-to-rad Association (Associació Lectura Fàcil, ALF) has led initiatives to publish easy-to-read materials during more than a decade. Easy-to-read materials are addressed to people with hampered readers that can be permanent (disabled psychic and physical) or transitory (immigration, late incorporation to the reading). The current intercultural context urges methodologies and materials that facilitate the process of teaching and learning Catalan as a second language. In this sense, easy-to-read materials can be used as suitable tools for newcomers. This papers reviews the literature on easy-to-read materials, especially the studies published by institutions that work with easy-to-read materials and disseminate them, such as ALF or the University of Barcelona. In this conceptual context the possibility of taking advantage of the materials in order to facilitate the reading in Catalan for the newcomers is discussed.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno