Ayuda
Ir al contenido

Dialnet


De com la música es fa paraules. La musica en la poesia de Màrius Torres

  • Autores: Irene Klein Fariza
  • Localización: Actes del Dissetè Col·loqui Internacional de Llengua i Literatura Catalanes: Universitat de València, 7-10 de juliol de 2015 / coord. por Manuel Pérez Saldanya, Rafael Roca Ricart, 2017, ISBN 978-84-9965-363-1, págs. 325-338
  • Idioma: catalán
  • Títulos paralelos:
    • How music turns into words. Music in Màrius Torres' poetry
  • Enlaces
  • Resumen
    • català

      La música és un dels temes fonamentals de la poesia de Màrius Torres, anunciat i repetit pels diferents investigadors i artistes que s’han apropat a la seua obra, com Mercè Boixareu (1968), Margarida Prats (1986) o Pau Casals, que «en escoltar els seus poemes durant els freds més durs de l’exili, reconeixia en ells la mètrica de Bach, i la de Mozart, i la de Beethoven». En aquest article revisem les influències que va tindre la música en la vida del poeta. Prenem com a corpus la poesia de Màrius Torres que està relacionada amb la música. En aquest sentit, avancem que un 35,6% de la seua obra poètica està relacionada amb la música, la qual es pot dividir en poemes amb títol i contingut musical, poemes amb contingut musical i poemes amb una forma musical al títol, però sense contingut musical. Per a Torres, música i poesia es relacionen per les connexions formals, estructurals, retòriques i estètiques, i la poesia de Màrius Torres palesa aquesta concepció d’una música lligada a la poesia des del seu fonament, com a composició artística que necessita una elaboració formal i com a exercici d’aprofundiment interior i d’enriquiment espiritual.

    • English

      Music is one of the pivotal themes of Marius Torres’s poetry, as the different researchers and artists who have approached his works have stated and repeated, such as Mercè Boixareu (1968), Margarida Prats (1986) or Pau Casals. Casals said that «by listening to his poems in the hardest winters in exile, he could recognize Bach, Mozart and Beethoven’s metrics in them» (Joaquim Rabaseda 2010: 69). In this article the influences that music had in the Marius Torres’ life are reviewed The analysis of his shows that 35.6% of his poems are related to music in three different ways: poems with a musical title and musical content, poems with musical content, and poems with a musical form in their title, but without any musical content. For Torres, music and poetry are related by means of formal, structural, rhetorical and aesthetical connections. His poetry shows this conception of music linked to poetry from its very basis, both as an artistic composition needing formal elaboration and as an exercise of inner deepening and spiritual enrichment.


Fundación Dialnet

Dialnet Plus

  • Más información sobre Dialnet Plus

Opciones de compartir

Opciones de entorno