En este artículo pretendemos estudiar la imagen de la mujer pagana que se transmite a partir de dos obras típicas del género hagiográfico neoplatónico, como son la Vita Procli de Marino de Neapolis y la Vita Isidori de Damascio, el último filósofo de la Academia de Atenas. Estas obras reflejan la sociedad pagana que todavía continua teniendo ciertos bastiones de desarrollo y auto-representación en los principales centros del saber de estos momentos, como son las ciudades de Alejandría, Atenas o Beirut. Por ello creemos interesante revisar qué papel le conceden estos escritos a las mujeres dentro de estas comunidades.
This paper aims to study the image of the pagan women given by the two typical writings of the Neoplatonic hagiographical genre, like are the Marinus’s Vita Procli and the Vita Isidori, which was written by Damascius, the last philosopher who managed the Athenian Academia. These historical works show the pagan society that still have certain places where they can develop their traditional activity and have their own representation of power in the main cultural centres of this period, like the cities of Alexandria, Athens and Beirut. So, we believe that would be interesting to review the role of these women given by these writings in this society.
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