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El compositor marroquí Mustafá Aicha Rahmani (1944–2008). La música tradicional de Yebala y del norte de Marruecos, las nawbas andalusíes y la poesía árabe contemporánea llevadas al formato clásico europeo

  • Autores: José David Guillén Monje
  • Localización: Música oral del Sur: revista internacional, ISSN 1138-8579, Nº 14, 2017, págs. 13-33
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • The moroccan composer mustafa aicha rahmani (1944-2008). The traditional music of yebala and north of morocco, andalusian nawbas and contemporary arab poetry leaded to the european classic format.
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Mustafá Aicha Rahmani fue un compositor tetuaní que desarrolló un ecléctico repertorio musical basado en las fuentes culturales tradicionales de Marruecos. Además, de forma singular, expresó este legado en la configuración musical occidental. Los cantos de la montaña de Yebala, la música popular de Tetuán, las melodías de los ritos ancestrales y esotéricos de los gnawas, el rico patrimonio andalusí cobijado en el Magreb, y la poesía contemporánea árabe fueron disciplinas que, este desconocido autor a nivel europeo, recogió en su producción. Asimismo, como herencia del protectorado español en Marruecos, el Conservatorio Hispano-Marroquí de Tetuán y su mentor, el R. P. Emilio Soto, fueron piezas claves para la instrucción de Aicha en la música académica europea. Este autor alauita es considerado como el creador del lied en árabe, unificando expresiones dispares a partir de la idea schoenbergiana y su concepto de belleza. Todo ello, merced a su intención conciliadora con respecto a las diversas declaraciones musicales afines a su estética y filosofía, tanto históricas, como contemporáneas.

    • English

      Mustafa Aicha Rahmani was a composer from Tétouan who developed an eclectic musical repertoire based on the traditional cultural sources of Morocco. In addition, he expressed this legacy in the western musical configuration. Yebala's mountain music, popular Tétouan ´s melodies, songs of the ancestral and esoteric rites of the Gnawas, the rich Andalusian heritage sheltered in Maghreb and contemporary Arabic poetry were disciplines that, this unpublished author in Europe, collected in his production. Also, as a legacy of the Spanish protectorate in Morocco, the Hispanic-Moroccan Conservatory of Tétouan and his mentor, the musician Emilio Soto, were key pieces for the instruction of Aicha in European academic music. He has been the creator of the lied in Arabic and unifying disparate expressions based on the Schoenberg’s idea and his concept of beauty. All this, thanks to his conciliatory intention with respect to the diverse musical statements related to his esthetic and philosophy, both historical and contemporary.


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