This paper describes a discussion about a pedagogical task regarding the content football to be carried out in Physical Education classes. Besides, this pedagogical experience questions the way the society has been organized and how such organization has been reproduced. The theoret ical framework is based on the historical -critical pedagogy an d on the critical- surpassing conception in Physical Education. An idea for a lesson plan is proposed f or the task under investigation;
reflections on practical experiences which were previously carried out are also presented. Conclusions lead to the unders tanding of tasks which question hegemonic ideas as being potentially liberating, individually and collectively.
.
Este artículo describe un debate en torno a una tarea pedagógica en relación con el fútbol, en cuanto contenido de la Educación Física.
A partir de dicha experiencia pedagógica , la organización y la reproducción soci al emergen como asuntos problemáticos . El marco teórico se basa en la pedagogía histórico -crítica y en la co ncepción crítico -superadora en la Educación Física. P ara desarrollar la tarea objeto de investigación , s e propone una idea del plan de lección ; asimismo, se 178 Billy Graeff ÁGORA PARA LA EDUCACIÓN FÍSICA Y EL DEPORTE , 19 (2 -3), mayo -diciembre, 2 017, 177- 192 EISSN:
1989- 7200 reflexiona sobre las experiencias prácticas que se llevaron previamente a cabo . Se concluye que el proceso seguido incrementó la comprensión de un planteamiento del trabajo que cuestiona las ideas hegemónicas y, en tal sentido, es potencialmente liberador, tanto individual como colectivamente.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados