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Women of Paris, World Literature, and a Counter-Mythology of the Metropolis in Manuel Ugarte’s Early Literary Work

  • Autores: Sarah Moody
  • Localización: Bulletin of Hispanic studies ( Liverpool. 2002 ), ISSN 1475-3839, ISSN-e 1478-3398, Vol. 93, Nº. 9, 2016, págs. 995-1008
  • Idioma: inglés
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      Este artículo examina la crítica del exilio latinoamericano en París que surge en la poco estudiada obra literaria temprana de Manuel Ugarte (1875–1951). Contextualizada aquí dentro de la tradición de la capital francesa como punto de convergencia de los sujetos deseantes de la modernidad y como punto de producción de la tradición de la ‘literatura mundial’, la escritura de Ugarte destaca el papel de la mujer y de la feminidad estética para criticar la ambición social y estética, el egoísmo y la experiencia social disyuntiva de sujetos marginales exiliados en la metrópoli. Apoyo teórico se fundamenta en los conceptos de nomadismo (Noyes) e imperio (Hardt y Negri), de las discusiones de la tradición modernista hispanoamericana en París (Colombi, Pera y Siskind), y de las respuestas críticas a La República Mundial de las Letras (Casanova).

    • English

      This article examines the critique of the Latin American exile in Paris in the under-examined early literary work of Manuel Ugarte (1875–1951). Ugarte’s critique is contextualized here within the tradition of the French capital as a locus of production for the tradition of ‘world literature’ and as a point of convergence for the desiring subjects of modernity. Ugarte’s writing highlights the role of women and of aesthetic femininity to critique the social and aesthetic ambition, egotism, and disjunctive social experience of marginal subjects exiled in the metropolis. For theoretical support the article draws on the concepts of nomadism (Noyes) and empire (Hardt and Negri), on discussions of the Hispanic-American modernista tradition in Paris (Colombi, Pera, and Siskind), and on critical responses to Casanova’s The World Republic of Letters.


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