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Women and Carriages in 17th-Century Aragonese Burlesque Poetry

    1. [1] City University of New York

      City University of New York

      Estados Unidos

  • Localización: Calíope: journal of the Society for Renaissance and Baroque Hispanic Society, ISSN 1084-1490, Vol. 22, Nº. 2, 2017 (Ejemplar dedicado a: From muses to poets: new approaches to women and Poetry in Early Modern Iberia and colonial Latin America), págs. 43-62
  • Idioma: inglés
  • Texto completo no disponible (Saber más ...)
  • Resumen
    • español

      El incremento del número de coches marcó su impronta en la literatura del siglo XVII. Testimonios poéticos de género diverso dan cuenta de temas burlescos muy acusados como el tráfico abundante, los accidentes o la forma de pedir prestado un vehículo que no todos podían permitirse. Estas referencias literarias a los coches aportan valiosa información sobre la sociedad de su tiempo y la configuración de ciertos estereotipos femeninos. En la España del Siglo de Oro, coches y mujeres llegan a entenderse como elementos interconectados: los carruajes aparecen como medio para conquistar a las mujeres que inspiran estos poemas burlescos, cuya escritura debemos incluso a una pluma femenina. Este artículo analiza en su contexto algunos poemas apenas estudiados de los aragoneses José Navarro, Alberto Díez, José Tafalla Negrete y Ana Abarca de Bolea, entre otros, que ilustran el alcance de tópicos sobre la subjetividad femenina que han pervivido hasta nuestros días.

    • English

      During the 17th century, literature turned the growing number of carriages into a burlesque topic. There were countless poems written about traffic jams, accidents, or the proper way to ask a friend for a carriage, often considered a symbol of status. Literary references to carriages can tell us many things about the men and women who used them, as well as about gender stereotypes. Women and carriages were understood as interconnected elements in Early Modern Spain; carriages appear as a means to conquer feminine muses as well as a recurrent satirical topic even for women poets. This article analyzes some rarely studied burlesque poems by Aragonese writers José Navarro, Alberto Díez, José Tafalla and Ana Abarca de Bolea, among others, that can help us understand the range and extension of some oversimplified topoi on womanhood that have survived until today.


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