Cordoba, España
El presente estudio describe la construcción de un cuestionario fiable y válido, que permita indagar sobre la incidencia de los medios de comunicación en la vida de niños y niñas de edades tempranas. El proceso se realizó en tres momentos: Diseño de un primer borrador, en el marco de una práctica interdisciplinar de las asignaturas “Educación Mediática y Aplicaciones Didácticas de las TIC” y “Convivencia Escolar y Cultura de Paz en Educación Primaria” que se cursa en segundo del Grado en Educación Primaria, en el Centro de MAgisterio "Sagrado Corazón" (Universidad de Córdoba) y la valoración de este por un grupo de expertos. Análisis de los datos obtenidos, aplicación de las recomendaciones e implementación del segundo borrador a un total de 282 estudiantes de dos colegios de Córdoba capital y provincia (uno público y otro concertado). Por último, estudio de fiabilidad y validez del instrumento para conformar la versión definitiva.
The present study describes the construction of a reliable and validquestionnaire that allows to investigate the incidence of the communication media in the life of children of young ages. The process was carried out in three periods: Design of a first draft, within the framework of an interdisciplinary practice of the subjects "Media Literacy and didactics application of ICT "and " Educational Mediation and Paz culture in Primary Education"that study in second of the Degree in Primary Education, fromthe Teacher Training College "Sagrado Corazón" (Córdoba University) and the evaluation of this by a group of experts. Analysis of the data obtained, application of the recommendations and implementation of the second draft to a total of 282 students from two Córdoba capital schools and province (one public and one concerted). Finally, study of reliability and validity of the instrumentto form the final version.The attained resultsevidence that the instrument created meets the psychometric criteria of reliability and validity, so that it can be implemented with the students of the Primary Education.
© 2001-2024 Fundación Dialnet · Todos los derechos reservados