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Tecnologías de la comunicación y emocionalidad en familias transnacionales

  • Autores: María Guadalupe Ramírez Contreras
  • Localización: Revista Internacional de Psicología, ISSN 1818-1023, Vol. 13, Nº. 2, 2014
  • Idioma: español
  • Títulos paralelos:
    • Communication technologies and emotionality in transnational families
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      En 2009, la estimación de migrantes mexicanos en Estados Unidos era 11,500.0 millones (Centro Hispánico Pew, 2009). Dichos migrantes no siempre llevan a su familia con ellos. Ante esta separación, las familias transnacionales intentan compensar la ruptura con una cercanía emocional, a través del uso de las tecnologías de comunicación. Sin embargo ¿qué tipo de apoyo emocional se da cuando un familiar de la tercera edad padece una enfermedad crónica? ¿Cómo viven la emocionalidad dichas familias transnacionales? ¿Qué tecnologías utilizan para comunicarse? y ¿Cómo se relaciona la comunicación con el apoyo emocional? Para dar respuestas busqué cubrir las carencias de estudios previos, en los que sólo incluían la perspectiva de los migrantes e incluí el punto de vista de todos los miembros de las familias. Llevé a cabo un estudio cualitativo al occidente de México. Entrevisté a diferentes miembros de 15 familias transnacionales durante el año 2012 y 2013.  Los resultados mostraron que el apoyo emocional en las familias consistía en: a) el establecimiento de la comunicación iniciado por los migrantes, b) el intercambio de vivencias del día a día; c) la resolución de problemas o conflictos; y d) el acompañamiento, participación o presencia del migrante en fechas especiales. Los migrantes utilizaron las tecnologías de comunicación para mantener vínculos afectivos y dar apoyo emocional a sus padres. Dichas tecnologías también les permitieron manifestar soledad y nostalgia. Recomiendo estudiar a los migrantes nacionales y a las poblaciones rurales, para analizar si existen diferencias con las poblaciones de mi estudio.

    • English

      It was estimated in 2009 that 11,500.0 millions Mexican immigrants were living in the United States (Pew Hispanic Center, 2009). However, such immigrants can’t take their families with them to the US breaking-up of the family unit. Therefore, immigrants and their families become members of a transnational family.  In order to cope with such family break-up, members of such families try to balance themselves through developing an emotional intimacy using communication technologies. However, what kind of emotional support is offered when one of the members of the transnational family is a senior citizen and chronically ill? What kind of emotions do these transnational families experience? Which communication technologies do they use to be in touch? How these communication technologies are related to the emotional support? In order to answer these research questions, I explored previous studies in which I found that they only included the immigrants’ point of view. To overcome this limitation in this study, I included the point of view of all members of transnational families. I conducted a qualitative study. It took place in Sahuayo, Michoacan. I interviewed members of 15 transnational families during 2012 and 2013. The results showed that emotional support was identified as: a) contacting relatives in Mexico, initiated by immigrants, b) exchanging daily life experiences; c) solving issues and conflicts; and d) immigrants supporting, participating or being virtually in special celebrations. Immigrants also used communication technologies in order to maintain emotional ties and give emotional support to their parents. The communication help immigrants to provide the emotional support to their parents and also to express their feelings. I recommend studying national migrants and rural populations, in order to analyse any differences between them and my sample.


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