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Resumen de Decentring discourse, self-centred politics: radicalism and the self in Virginia Woolf's Mrs Dalloway

Cristina Delgado García

  • español

    Este artículo analiza las estrategias narrativas a través de las cuales Virginia Woolf elabora su noción anti-esencialista del sujeto en Mrs Dalloway. Este estudio tiene como objeto valorar el discurso descentralizador que la novela construye sobre la idea del sujeto desde un ángulo político. La primera sección examina la auto-definición de los personajes en el momento en que se desarrolla la acción de la novela, centrándose sobre todo en la producción discursiva de la identidad difusa e interconectiva de Clarissa Dalloway. La segunda sección considera la política de la memoria en la producción de identidad en la novela, tomando como marco teórico los conceptos Bergsonianos de élan vital y moralidad abierta. Este análisis sincrónico (auto-definición en el presente) y diacrónico (definición a través de la memoria) revela tensiones falogocéntricas y conservadoras en la novela, tensiones que han podido quedar eclipsadas en la crítica debido a la política progresista de la escritora.

  • English

    The present article analyses the narrative devices by which the Woolfian, anti-essentialist notion of subjectivity is produced in Mrs Dalloway. This analysis aims to critically assess the novel’s decentring discourse on selfhood in a political light. Focusing on the selfdefinition of the characters at the time of the fiction, the first section examines the discursive production of Clarissa Dalloway’s diffused and connective self. The second section of this article considers the politics of memory within the production of identity in the novel, taking the Bergsonian notions of élan vital and open morality as a theoretical framework. The analysis of the production of selfhood in Mrs Dalloway at a synchronic (self-definition in the diegetic present time) and diachronic level (definition through memory) uncovers strong phallogocentric and conservative tensions in the novel, tensions that may have been overlooked as a result of Virginia Woolf’s own progressive politics.


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