Sevilla, España
Barcelona, España
Introducción. Se estudian las cuentas de cuatro medios periodísticos internacionales que han adaptado sus libros de estilo a Twitter. Metodología. Se analiza y compara el volumen y frecuencia de publicación, la interacción con usuarios, empleo de hashtags e hipervínculos, engagement y naturaleza de los contenidos publicados durante dos años. Resultados. Estos instrumentos de rendición de cuentas se actualizan permanentemente en Twitter. Hay dos modelos: el participativo y multimedia, y el insular y unidireccional. Discusión. Se examina el valor de nuevos instrumentos de accountability impulsados por empresas periodísticas en las plataformas digitales. Conclusiones. Los libros de estilo en Twitter se centran más en cuestiones lingüísticas que éticas, lo que limita las posibilidades de estas cuentas para los propósitos de rendición de cuentas.
Introduction. This article analyses the Twitter accounts created by four international news media organisations to adapt their stylebooks to this social network. Methods. The analysis is based on the comparison of the volume and frequency of tweets, user interactions, use of hashtags and links, engagement and types of content published in Twitter over a two-year period by the selected media organisations. Results. These accountability instruments are continuously updated on Twitter. Two models have been identified: a participatory, multimedia model and an insular, one-way model.
Discussion. The article examines the value of new accountability instruments promoted by news organisations on digital platforms. Conclusions. Stylebooks on Twitter are more focused on addressing stylistic rather than ethical issues. This fact limits the possibilities of these accounts for accountability purposes.
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