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Tracce dell’antieroe tragico nell’enigmatica moglie di Giobbe? Sul riuso biblico di un modulo drammatico classico

    1. [1] Catholic University of the Sacred Heart

      Catholic University of the Sacred Heart

      Milán, Italia

  • Localización: Sefarad: Revista de Estudios Hebraicos y Sefardíes, ISSN 0037-0894, Año 77, Nº. 1, 2017, págs. 7-38
  • Idioma: italiano
  • Títulos paralelos:
    • Traces of the Tragic Anti-Heroe in the Enigmatic Wife of Job? The Biblical Re-use of a Classical Dramatic Form
  • Enlaces
  • Resumen
    • español

      Son numerosas las analogías entre los grandes protagonistas de las páginas bíblicas y los héroes griegos de la épica arcaica y las heroínas del teatro clásico. En particular, la figura de la mujer del justo, perseguido injustamente e incomprendido precisamente por su incondicional fidelidad, está muy próxima a la del anti-héroe del teatro sofocleo, que se opone con fuerza a la elección del héroe en nombre de la mentalidad del hombre común; en ambos casos, de hecho, el resultado obtenido es exactamente el contrario de las expectativas, dado que ratifica la elección del justo/héroe, contribuyendo a acentuar aún más su aislamiento. Sobre este modelo literario, en consecuencia, podría haberse situado el personaje de su mujer en la historia de Job; de hecho, ella está ausente en la leyenda antigua que sirve de base al prólogo y al epílogo del libro bíblico. La Septuaginta antigua (Old Greek = OG) lo atestigua claramente con el añadido (vv. 9a-e) mediante el cual, algo después, la intervención de la mujer de Job quedó definida de manera más favorable, haciendo de ella una especia de anti-heroína, sobre el esquema dramático de Ismene y Crisótemis frente a sus respectivos héroes, en el teatro trágico de Sófocles. El Testamento de Job apreció esta elección y acentuó el papel de la mujer, reelaborando de manera benévola la imagen que de ella se muestra en la tradición de la Septuaginta.

    • English

      There are many analogies between the great protagonists of the Hebrew Bible and the Greek heroes of the archaic epic poetry, and the heroines of the classical theater. In particular, the figure of the wife of a right man – victimized and misunderstood precisely because of his unconditional faithfulness – is very close to that of the anti-hero of Sophocles’s theater, which strongly objects to the hero choice in name of the mentality of the common man; in both cases, the result is just the opposite of expectations, since it confirms the choice of the righteous/hero, helping to increase even more his isolation. On this literary form, the character of his wife might therefore have been placed in the story of Job; in fact, she was absent from the ancient legend that is the basis of the prologue and the epilogue, of the biblical book. The Old Greek (OG) attests clearly that by its addition (v. 9a-e), by means of which, a little later, the intervention of Job’s wife was defined more favorably, and making her a kind of anti-heroine, on the dramatic scheme of the antagonism of Ismene and Chrysothemis against their respective hero, in the tragic theater of Sophocles. The Testament of Job appreciated this choice, and deepened the role of woman, by reworking even more benevolently her image appearing in the OG addition.


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