Lucas Daniel Iramain, Verónica Pérez
This article addresses the impact of the economic policy implemented by the last civil-military dictatorship in Argentina (1976-1983) on the company Ferrocarriles Argentinos. The main objective is to analyze the policy deployed in the railway sector, in dialogue with the general process of state economic intervention during the administration of Martinez de Hoz at the Ministry of Economy. The proposed hypothesis is that such a policy was functional to the re-foundational purposes of the last dictatorship, essentially in relation to the role of the State in the field of economic intervention and to the classist retaliation undertook against the popular sectors. In order to develop our arguments we articulate the analysis of specific studies on the subject with statistical data from the General Court of Public Enterprises and statistical reports of the Ferrocarriles Argentinos company, among others.
Este artículo aborda el impacto que la política económica implementada por la última dictadura cívico-militar argentina (1976-1983) surtió sobre el desempeño de la empresa Ferrocarriles Argentinos. El objetivo central del trabajo es analizar la política desplegada en el sector ferroviario, en diálogo con el proceso general de intervención económica estatal que tuvo lugar durante la gestión de Martínez de Hoz al frente del Ministerio de Economía. La hipótesis propuesta es que dicha política fue funcional a los propósitos refundacionales de la última dictadura, esencialmente, en lo atinente al rol del Estado en materia de intervención económica y a la revancha clasista que se emprendió en contra de los sectores populares. Para los argumentos desarrollados se analizaron articuladamente estudios específicos sobre la temática con datos estadísticos de la Sindicatura General de Empresas Públicas y de los reportes estadísticos de la firma Ferrocarriles Argentinos, entre otros.
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