Es reseña de:
L'album de l'art à l'époque du "Musée imaginaire"
Georges Didi-Hubermann
Paris : Hazan, Musée du Louvre, 2013
André Malraux und das imaginäre Museum: die Weltkunst im Salon
Walter Grasskamp
Munich : Beck C. H., 2014
The Return of Curiosity: What Museums are Good For in the 21st Century
Nicholas Thomas
London : Reaktion Books, 2016
Museums, Heritage, Culture: into the conflict zone
Kavita Singh
Amsterdam : Reinwardt Academie, Amsterdamse Hogeschool voor de kunsten, 2015
Die Kunst der Anderen: "Weltkunst" un die anthropologische Konfiguration der Moderne
Susanne Lebb,
Berlin : b-books Verlag, 2015
Las obras escogidas ilustran las modalidades del apogeo de la “historia del arte global” que interroga no solamente el estado de la disciplina en la actualidad, sino igualmente su génesis y la manera en la que ésta concibe su rol. De esta forma, Susanne Leeb, según una perspectiva diacrónica, examina la noción de “artes del mundo”, las problemáticas del canon y de sus categorías. Paralelamente, con los trabajos de Georges Didi-Huberman y de Walter Grasskamp, nos detenemos en el momento particular que representa, para los historiadores del arte, el “museo imaginario” de Malraux y el examen crítico del principio universalista ejemplificado en sus trabajos. Las obras de Kavita Singh y de Nicholas Thomas permiten vincular un componente más conceptual analizando los problemas concretos de las consecuencias de la constitución de una colección y de la interpretación de objetos y de obras en un mundo postcolonial o postmoderno, incompatible con conceptos totalizantes.
The selected works illuminate the modalities of the rise of “world art history”, examining not only the state of the discipline today, but also its genesis and the way in which it conceives its role. Susanne Leeb looks at the notion of “world art” and the questions of canon and categories from a diachronic perspective. At the same time, with the work of Georges Didi-Huberman and Walter Grasskamp, we focus on the particular moment that Malraux’s “imaginary museum” represented for art historians and on their critical reappraisal of the universalist principle exemplified by his texts. The works of Kavita Singh and Nicholas Thomas allow us to relate this more conceptual aspect to the concrete problems of the consequences of collecting and interpreting objects and works in a postcolonial or postmodern world that is essentially incompatible with totalizing concepts.
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